علمای سلفی: سال نو را به مسیحیان تبریک نگویید

علمای سلفی: سال نو را به مسیحیان تبریک نگویید
پنج‌شنبه 7 دی 1391 - 12:29

العالم - كميته شرعي حقوق و اصلاح در مصر، تبریک سال نو و یا مناسبت های مشابه به مسیحیان و سایر ادیان را غیر جایز دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم ، این كميته با صدور فتوايي، اعلام كرد جايز نيست مسلمانان، عيد ميلاد مسيح را به مسيحيان تبريك بگويند.
براساس فتوای این کمیته ، اعياد ديني نقطه تمايز ملت ها و پيروان هر يك از اديان است و جايز نيست كه ديگران در اين روزها با پیروان سایر ادیان همراهي شود يا اين مناسبت هاي ديني را به آن ها تبريك گويند.
دراين بيانيه آمده است: تبريك نگفتن اعياد به پيروان اديان ديگر يا مشاركت در آن، آنگونه كه برخي ممكن است گمان كنند، به مثابه تعرض يا جفا به آنان نيست، به ويژه كه برخي از مذاهب مسيحي هستند كه برخي مناسبت هاي ديني را به پيروان مذاهب ديگر از مسيحيت تبريك نمي گويند.
اين كميته در پايان بيانيه خود، تبريك به مناسبت ازدواج، تولد نوزاد، بازگشت مسافر، شفا يافتن بيمار و عيادت از بيمار و همچنين تسليت به مناسبت فوت به عنوان استثنا مطرح شده و آن را موجب علاقمندي پيروان ديگر اديان به مسلمانان و اطلاع آنان از محسنات اسلام دانست.
كميته شرعي حقوق و اصلاح در مصر، خود را به عنوان كميته علمي ميانه و مستقل اسلامي معرفي كرده و رهبران ديني و سياسي جريان هاي سلفي، اخوان المسلمين و جماعت اسلامي را شامل مي شود كه از شاخص ترين آن ها مي توان از محمد حسان روحاني بارز مصري، خيرت الشار، معاون رهبر اخوان المسلمين، محمد عبدالمقصود معاون دوم رئيس كميته شرعي حقوق و اصلاح، حازم صلاح ابواسماعيل، ياسر برهامي معاون رئيس دعوت سلفي، محمد حسين يعقوب و خالد سعيد سخنگوي جبهه سلفي نام برد.
درهمین حال صوفي هاي مصر در واكنش به اين فتوا اعلام كردند كه هيئت هایي برای تبريك به كليسا و مسيحيان تشكيل مي دهند.
" مصطفي زايد"  دبيركل هماهنگي ائتلاف طريقه هاي صوفيه ضمن اعلام مخالفت با فتوای سلفی ها ، اخوان و جهادی ها و اعلام انزجار نسبت به آن ، تاكيد كرد: گروههاي صوفيه تصميم دارند برای جلوگیری از شعله ور شدن اختلافات طائفه ای و دینی و مذهبی ، در جشن قبطي ها به مناسبت ميلاد مسيح شركت كنند و روحيه انسان دوستي اسلام را به ديگران نشان دهند.
" عصام محيي " دبيركل حزب صوفي التحريرنیز با اشاره به اینکه این فتوا به منظور اجرايي شدن صادر نشده، بلكه به منظور رصد واكنش مردم منتشر شده است ، افزود : صادر كننده اين فتوا، نهادي شرعي به شمار نمي رود، از جايگاهي در جامعه اسلامي برخوردار نيست و از صحبت هاي اعضای آن بوي فتنه مي خيزد.
26
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها