العراقیه متهم به فتنه انگیزی در عراق

العراقیه متهم به فتنه انگیزی در عراق
پنج‌شنبه 7 دی 1391 - 15:24

العالم - نمایندگان گروههای سیاسی و دینی در عراق از فتنه انگیزی نمایندگان فهرست العراقیه میان جریان های مختلف در پی بازداشت محافظان وزیر دارایی انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اواخرهفته گذشته پلیس عراق 10 تن از محافظان "رافع العیساوی" وزیر دارایی عراق را به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی بازداشت کرد؛ در پی این اقدام فهرست العراقیه دولت را به تنش آفرینی متهم و تهدید به کناره گیری ازمجلس و دولت کرد.
العیساوی در کنفرانسی مطبوعاتی، اعلام کرد که محافظان او را بصورت غیرقانونی و بدون هیچ حکم قضایی بازداشت کرده اند؛ در مقابل دستگاه قضایی عراق اعتراض العراقیه را بی مورد دانست و به صراحت اعلام کرده که بازداشت شدگان به دست داشتن در عملیات ترور اعتراف کرده اند.
گفته می شود اتهام علیه محافظان العیساوی با اتهامات علیه طارق الهاشمی معاون پیشین رئیس جمهوری عراق که وی نیز به دلیل اتهامات تروریستی به ترکیه فراری شده است، ارتباط دارد.
الهاشمی و العیساوی عضو فهرست العراقیه هستند.
"سعد متی" نماینده مسیحیان در شورای استانداری بصره در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: ما عراقی ها همزیستی مسالمت آمیز را آموخته ایم و یکدیگر را قبول داریم؛ در این میان هر از گاهی باد فتنه وزیدن می گیرد و در چنین شرایطی ما به عنوان عقلای این کشور باید همواره برای فرونشاندن آتش فتنه تلاش کنیم.
" زهره البجاری " عضو ائتلاف دولت قانون نیز به شبکه العالم، گفت: اظهارت اعضای ارشد فهرست العراقیه غیرمسئولانه است و به رشد چنددستگی می انجامد.
جماعت علمای عراق که مرجع سنی های جنوب این کشور به شمار می رود، نیز اظهارات طائفه گرایانه شماری از نمایندگان العراقیه را محکوم کرد و عذرخواهی آن ها از مردم عراق را خواستار شد، شورای استانداری بصره نیز دامن زدن به فتنه مذهبی را نشان دهنده نداشتن طرح و ایده سیاسی دانست.
"رافع الشریفی" عضو جماعت علمای عراق به شبکه العالم، گفت: ما سال هاست در عراق به ویژه بصره در عین دوستی و محبت در کنار هم زندگی کرده ایم و هیچگاه میان پیروان مذهب یا گروه و جریان سیاسی خاصی تفاوت قائل نبوده ایم.
"صباح البزونی " رئیس شورای استانداری بصره نیز به شبکه العالم، گفت: عراق، سرزمینی متحد و یکپارچه است و همه طرف ها و قومیت ها و مذاهب آن یکصدا هستند و اینگونه اظهارات ناشی از بدبختی  سیاسی و نداشتن برنامه است و سرانجامی جز ویران کردن عراق ندارد.
شمار دیگری از نیروهای مردمی، چنین اظهاراتی را ناشی از وابستگی عاملان آن به طرف های بیگانه دانستند و آن را تلاشی برای بر هم زدن فرایند سیاسی در عراق ارزیابی کردند.
در این میان شماری از شخصیت های سیاسی و عشایری عراقی ابراز امیدواری کردند که مردم این کشور با هوشیاری و آگاهی بحران ها را پشت سر بگذارند.
مردم جنوب عراق امیدوارند که اقدامات سیاسی رهبران دینی و ملی بتواند زمینه ناکامی تلاش های برای ایجاد اختلافات طائفه ای را که از خارج هدایت می شود، فراهم آورند و جلوی تجزیه ملت عراق را بگیرند.
6 – 18:50
 
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها