القدس العربی: همۀ شبکه های سعودی باید تعطیل شود

القدس العربی: همۀ شبکه های سعودی باید تعطیل شود
دوشنبه 11 دی 1391 - 19:00

روزنامه "القدس العربی" با انتقاد از عربستان سعودی به خاطر حمایت وتامین مالی برخی شبکه های ماهواره ای که به طور عمدی به فتنه انگیزی وبرافروختن تنش های فرقه ای وطایفه ای بین مسلمانان می پردازند، تعطیلی همه شبکه های سعودی – از جمله سیاسی و اجتماعی- را خواستار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" سردبیر القدس العربی در سرمقاله روز دوشنبه این روزنامه با اشاره به اعلام تعطیلی برخی شبکه های ماهواره ای "فتنه انگیز" از سوی مقامات سعودی نوشت: شگفتا از این بیداری دیرهنگام مسئولان سعودی برای بستن شبکه هایی که توسط خود این کشور تامین مالی می شود! ونه تنها تهدیدی برای این کشور، بلکه برای منطقه وجهان اسلام نیز به شمار می رود.
در این مقاله آمده است:
بر اساس معیارهای حرفه ای و اخلاقی، اکثر قریب به اتفاق شبکه های ماهواره ای سیاسی، مذهبی و یا تفریحی که از سوی عربستان حمایت مالی می شوند باید تعطیل شوند، زیرا خطر فتنه طایفه ای کمتر از فتنه سیاسی نیست. این شبکه های سعودی که همیشه آب به آسیاب دشمنان امت اسلامی می ریزند از زمان اشغال عراق تاکنون به تحقق خواسته های غرب و امریکا مشغولند.
شبکه های ماهواره ای که با اموال عربستان به نابودی امت عربی واسلامی وشعله ور ساختن درگیری های طایفه ای وفرقه ای نفرت انگیز مشغولند، تا جایی که هم اکنون "چاه کن به چاه افتاده" وهمین شبکه ها به تهدیدی برای حکومت عربستان تبدیل شده اند.
هنگامی که این شبکه ها به پاشیدن بذر اختلاف و درگیری های فرقه ای در عراق، سوریه، مصر، بحرین و دیگر کشورهای منطقه و تحریک به قتل و خرابکاری مشغول بودند عربستان پول های کلانی در اختیارشان می گذاشت، اما اکنون که دامنه اعتراضات به خود این کشور و دیگر نظام های حاکم کشورهای عربی منطقه گسترش یافته، تصمیم به تعطیلی آنها گرفته است.
قابل توجه این که بسیاری از شبکه های ماهواره ای فتنه پراکن وغیر اخلاقی که امت عربی واسلامی را نشانه رفته و همچنان در حال افزایش هستند، منحصرا از سوی عربستان حمایت می شوند. آیا عجیب نیست که وزارت امور خارجه آمریکا رسما از نقش این شبکه های سعودی در "غرب زدگی" جوامع عربی تقدیر می کند؟
این دوگانگی عجیب وغیر قابل درک عربستان در تاسیس مرکز گفتگوی مذاهب وادیان در وین، برپایی همایش ها و سمینارهای مختلف در این زمینه و در عین حال تامین بودجه کانال هایی که به تحریک بر ضد ادیان ومذاهب دیگر می پردازند چه معنایی دارد؟
آنچه مقامات سعودی از آن غافلند این است که دیگر با بستن شبکه های تلویزیونی، روزنامه ها و بازداشت مبلغان و فعالان سیاسی نمی توان شهروندان این کشور را فریب داد و از آگاهی آنان جلوگیری کرد.
آنچه موجب نگرانی است، این که مبادا پشت پرده این تصمیم، دستور صریح مقامات امریکایی باشد. آیا تصادفی است که این تصمیم عربستان درست چند هفته پس از تصمیم واشنگتن برای قرار دادن گروه تروریستی "جبهه النصره" سوریه در لیست تروریسم صادر شده است؟
بسیار جای تاسف است که سرزمین حرمین شریفین به مرکزی برای گسترش فتنه های مذهبی وتفرقه میان امت اسلامی تبدیل شده؛ و تاسف بیشتر آن است این که این مبالغ کلان ( بودجه 222 میلیارد دلاری عربستان، و مازاد صد میلیارد دلاری آن) به جای این که برای اتحاد امت، برقراری دمکراسی، عدالت ومساوات واحترام حقوق بشر به کار رود، برای فتنه پراکنی هزینه می شود.
مقامات سعودی وقاحت را به جایی رسانده اند که به جای محاکمه مسئولان این کشور به خاطر سرقت اموال بیت المال، سیاست های شکست خورده، رشد بیکاری، و مشکل مسکن (که 80 درصد مردم عربستان را از داشتن خانه محروم کرده است)، با صدور قانونی، مجازات 15 سال حبس و جریمه سنگین برای توهین به شاهزادگان وامرای این کشور تعیین کرده است.
عطوان در پایان خطاب به مقامات سعودی گفت: به ما نگویید که در امور داخلی ما دخالت نکنید، تا زمانی که شما در امور ما دخالت می کنید، وحدت ملی ما را بر هم می زنید، گروه ها، اشخاص و ازشبکه های فتنه انگیز و جنگ افروز حمایت می کنید، ما هم در امور شما دخالت خواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها