اردوغان در لباس لورنس انگلیس

اردوغان در لباس لورنس انگلیس
سه شنبه 12 دی 1391 - 09:25

عکس اخیر اردوغان در اردوگاه آوارگان سوری - یا به عبارت بهتر خانواده شورشیان مسلح فراری به ترکیه - با لباس عربی آن هم در روز پایانی سال میلادی یادآور "لورنس عربستان " است که این بار از ترکیه برای هزاره سوم ظهور یافته است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، خلیل حرب در گزارشی در روزنامه السفیر چاپ بیروت با اشاره به این مساله به مقایسه میان لورنس عربستان و اردوغان پرداخته و نوشته است: کوفیه و عقالی که اردوغان پوشیده بود همان پوشش "توماس ادوارد لورنس " است با این تفاوت که  اردوغان قیافه و لحن شرقی داشت.
اردوغان برخی کلمات عربی را چاشنی صحبت هایش کرده بود؛ لورنس عربستان اما با گویش عربی مردم حلب صحبت می کرد.
لورنس انگلیس کوفیه و عقال عربی را می پوشید تا وابستگی اش را به سرویس جاسوسی انگلیس پنهان کند و آزادانه به نام "انقلاب بزرگ عربی" این سو و آن سو پرسه بزند، نوید بدهد، نقشه بریزد و سرزمین ها را فتح کند. لورنس ترکیه نیز در اقدامی تبلیغاتی و سیاسی کارانه با همان پوشش اهداف ترکیه و غرب را در اردوگاه های آوارگان سوری دنبال می کند.
قبای عربی اردوغان در بازدید از اردوگاه آقاقلعه – کمپ استقرار خانواده های شورشیان مسلح سوری- همزمان با جشن های آغاز سال نو میلادی شباهت هایی با بابا نوئل نیز دارد.
اردوغان در میان خانواده های آواره سوری می چرخید و با بچه ها بازی می کرد و آن ها را روی دوش می گذاشت و می گفت: "هر زایشی دردناک است و سوریه هم در حال زایش است" . او با قبای سرخش گویی نقش شخصیت اسطوره ای مسیحیت را بازی و آرزوهای کودکان را بر آورده می کرد.
واقعیت اما این است که سیاست ها و منافع کشورها با ظریف کاری های بابانوئل عملی نمی شود؛ با این حال چنین کارهایی در چارچوب جنگ نرم برای وانمود کردن خویش به عنوان دوستی مهربان و معرفی رقیب (نظام سوریه) به عنوان "دشمنی شیطان صفت" لازم است.
پارادوکسی در این میان دیده می شود و آن این است که لورنس عربستان برای عملی کردن منافع انگلیس در جنگ جهانی اول اعراب را ضد حکومت عثمانی می شوراند. اردوغان اما متهم است که با سیاست " به صفر رساندن مشکلات" با همسایگانش به دنبال احیای [امپراتوری]عثمانی جدید است. ماموریت ترکیه ولی همچون افسر انگلیسی 100 سال پیش، تامین منافع ترکیه و عموم کشورهای غربی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها