انتقاد هیکل از درخواست اخوان برای بازگشت یهودیان

انتقاد هیکل از درخواست اخوان برای بازگشت یهودیان
جمعه 15 دی 1391 - 22:46

محمد حسنین هیکل رئیس اتحادیه خبرنگاران عرب اظهارات اخیر مسئولان اخوان المسلمین مصر در مورد بازگشت یهودیان فراری به مصر را محکوم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به تازگی یکی از مسئولان اخوان المسلمین یهودیان مصری را به بازگشت به مصر فراخوانده و جمال عبدالناصر رئیس جمهوری اسبق مصر را به اخراج یهودیان از مصر در دهه پنجاه قرن گذشته متهم کرده بود.
هیکل در مصاحبه با شبکه خصوصی «سی بی سی» مصر مسئولان اخوان المسلمین را ناآشنا با مساله یهودیان مصر توصیف کرد و گفت : چیزی به نام پرداخت غرامت به یهودیان وجود ندارد.
هیکل با بیان اینکه اکثر یهودیان ثروتمند مصر دارای ملیت های دیگری از جمله فرانسوی و انگلیسی بودند و پاسپورت مصری نداشتند و برخی از آنها پس از جنگ فلسطین (اشغال فلسطین) و برخی دیگر نیز قبل از انقلاب جولای 1952 مصر را ترک کردند؛ گفت: دولت مصر به همه شرکت ها از جمله شرکت های یهودی دارای ملیت غربی که سال 1960 ملی شدند ، در راستای پرداخت غرامت به شرکت های اروپائی غرامت پرداخت کرد.
این روزنامه نگار و نویسنده سرشناس مصری در ادامه سخنان مهم خود در مورد برخی ادعاها مبنی بر شکنجه و اذیت و آزار یهودیان مصری که توسط رسانه های صهیونیست بیان می شود گفت: جمعیت یهودیان مصر در سال 1947 بالغ بر 60 هزار نفر بود و اقلیت یهودی مصر متحمل هیچ آلامی نشد و تحقیقات درباره قضیه لافون (استفاده از اقلیت یهودی برای حمله به مراکز غربی در مصر به سال 1954) نشان می دهد که اقلیت یهودی جزء اقلیت های برخورداراز امنیت بود در حالی که برخی در اسرائیل به استفاده از برخی اعضای اقلیت یهودی در حمله به مراکز غربی معترض بودند.
هیکل با اشاره به این موضوع که عبدالناصر یهودیان را از مصر اخراج نکرد و آن دسته از یهودیانی که پس از انقلاب جولای 1952 در مصر مانده بودند، پس از جنگ سال 1956 خودخواسته مصر را ترک کردند؛ افزود: اظهارات محمد مرسی رئیس جمهوری مصر درباره فلسطین تأسف بار است زیرا مرسی شهرک سازی اسرائیل را محکوم نکرد و از قدس حمایت نکرد؛ من از مرسی نمی خواهم که با اسرائیل وارد جنگ شود ولی باید توجه داشت که قدس اصلی ترین مساله جهان اسلام است.
هیکل ، مرسی را قدرت طلب توصیف کرد و گفت: بزرگترین اشتباه محمد مرسی این است که از گفتن واقعیت امتناع می کند و قادر به حل معضلات و بحران های مصر نیست؛ سیاست های مرسی پخته نیست و جهان عرب جایگاهی در سیاست خارجی وی ندارد.
هیکل در ادامه انتقادات خود اشاره ای هم به جهان عرب کرد و با بیان اینکه رژیم های عربی از زمان جنگ سرد دچار عقب ماندگی شده اند، رنج دفاع از خود را متحمل نمی شوند و کسانی در جهان عرب قدرت را به دست گرفته اند که امور را به خوبی درک نمی کنند در مورد وضعیت اقتصادی امروز مصر نیز گفت: یکی از علل بحران اقتصادی مصر سخنرانی مرسی است، مرسی به عنوان یک سیاستمدار تصمیمات اشتباهی در زمان غیرمناسب اتخاذ می کند...
 
 

پربیننده ترین خبرها