طرح 3مرحله‌ای بشاراسد برای حل بحران سوریه

طرح 3مرحله‌ای بشاراسد برای حل بحران سوریه
يکشنبه 17 دی 1391 - 16:25

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه کشورش در حال جنگ با دشمنان است نه مخالفان، طرحی 3 مرحله ای را برای حل بحران کشورش اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "بشار اسد" ظهر امروز در سخنانی در جمع مسئولان و مردم، در پایتخت سوریه گفت: جنگ در سوریه بین مخالفان و موافقان نیست؛ بلکه مقابله سوریه و دشمنان است.
بشار اسد در این سخنرانی که به صورت زنده از شبکه "العالم" پخش شد، طرحی سه مرحله‌ای را برای حل بحران سیاسی این کشور بر اساس توقف حمایت کشورهای خارجی از عناصر مسلح و پناه دادن به آنها و توقف عملیات نظامی مطرح کرد؛ تا پس از تحقق این مسائل گفت و گوی ملی با حضور همه طرفها و جریانها برگزار شود.
رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که هر راهکاری از خارج باید در چارچوب این مسائل ملی باشد.
راه حل بحران سوریه سه مرحله است
رئیس جمهور سوریه ادامه داد: راه حل باید هم سیاسی باشد و هم بر اساس مبارزه با تروریسم و محور سوم نیز که بسیار مهم است راه حل اجتماعی است.
بشار اسد افزود: نمونه هایی نیز برای راه حل اجتماعی در سوریه داریم .. در حمص و درعا، اوضاع به دلیل راه حل اجتماعی بسیار خوب شده است زیرا افرادی میهن پرست و با اخلاق دست به ابتکاراتی برای حل بحران زدند و این امر نتایج بسیار مهم و واقعی داشت .. این افراد به هیچ حزبی وابسته نیستند و هیچ برنامه سیاسی ندارند؛ بلکه آنان فقط حسن میهن پرستی دارند.. به همین دلیل این نوع ابتکارات بسیار مهم هستند و ما همواره باید به ریشه های جامعه بازگردیم.
رئیس جمهور سوریه گفت: ما دست خود را همواره دراز کرده ایم و آماده گفت و گو هستیم .. با هرکسی که ازنظر سیاسی و مواضع مخالف ما است گفت و گو می کنیم، البته به شرط آنکه موضع او با اصول ملی در تضاد نباشد .. با احزاب و افرادی که کشور را به بیگانگان نفروخته باشند مذاکره می کنیم و حتی با کسانی که سلاح خود را زمین گذاشته باشند به گفت و گو می نشینیم.
بشار اسد با اشاره به اصول ثابت سوریه در حاکمیت کشور و استقلال آن طبق منشور ملل متحد و قوانین بین المللی که بر حاکمیت و استقلال کشورها و عدم دخالت دیگران در امور داخلی کشورها تأکید کرده، اظهار داشت: به هدف بازگرداندن امنیت و ثبات، راهکار سیاسی سوریه به این ترتیب است:
مرحله نخست:
گام اول: کشورهای ذیربط منطقه ای و بین المللی حمایت مالی و تسلیحاتی و دادن پناهگاه به عناصر مسلح را متوقف کنند و همزمان نیز عناصر مسلح از عملیات تروریستی دست بکشند ؛ این امر بازگشت امن آوارگان سوری به محل سکونت خود را تضمین می کند .. پس از این امر عملیات نظامی نیروهای مسلح و ارتش متوقف می شود .. البته نیروهای مسلح در صورت تعرض به امنیت میهن یا شهروندان یا تأسیسات عمومی و زیرساختها و هرگونه تجاوز، حق پاسخ را برای خود محفوظ می دانند.
گام دوم: ایجاد راهکاری برای اطمینان از پایبندی همگان به بند اول و به ویژه کنترل مرزها.
گام سوم: دولت حاکم ارتباط با همه احزاب و هیأتهای جامعه را آغاز می کند، تا گفت و گوهایی آزاد را برای برگزاری کنفرانس گفت و گوی ملی با مشارکت همه جریانهای داخلی و خارجی متمایل به حل (بحران) ترتیب دهد.
مرحله دوم:
گام اول: دولت حاکم، فراخوان کنفرانس گفت و گوی فراگیر ملی را به منظور رسیدن به منشور ملی بر اساس حاکمیت سوریه و وحدت اراضی و مخالفت با دخالت خارجی و مبارزه با هر نوع تروریسم و خشونت، اعلام می کند. این منشور آینده سیاسی سوریه را ترسیم می کند و طرحی را برای نظام قانونی، قضایی و چارچوب سیاسی و اقتصادی و قوانین جدید درباره احزاب، انتخابات و غیره ارایه می کند.
گام دوم: منشور ملی در معرض همه پرسی قرار داده می شود.
گام سوم: دولتی فراگیر با حضور نمایندگان اقشار مختلف جامعه تشکیل و مأمور اجرای بندهای منشور ملی می شود.
گام چهارم: قانون اساسی به همه پرسی گذاشته می شود و پس از تصویب، دولت با توجه به قوانین جدید و مورد توافق انتخابات پارلمانی جدیدی را برگزار می کند. قبل از همه موارد مربوط به قانون اساسی باید کلمه "اگر" گذاشته شود .. یعنی اینکه اگر در کنفرانس گفت و گوی ملی درباره آن توافق شد.
مرحله سوم:
گام اول: دولت جدید طبق قانون اساسی موجود تشکیل شود.
گام دوم: کنفرانس آشتی ملی برگزار شود و بازداشت شدگان حوادث با توجه به حقوق مدنی آنها شامل عفو عمومی شوند.
گام سوم: بازسازی زیرساختها آغاز شده و خسارتهای وارد شده به شهروندان در نتیجه حوادث اخیر جبران شود.
بشار اسد تأکید کرد: در ارتباط با بند عفو عمومی و درنظر گرفتن حقوق مدنی افراد، باید گفته شود که دولت حق دارند از حق خود بگذرد، ولی حق گذشتن از حقوق اشخاص را ندارد. البته معتقدم اگر به این مرحله رسیدیم باید عفو عمومی از سوی افراد صاحب حق باشد نه دولت زیرا با تحقق این امر ما می توانیم به آشتی ملی برسیم و همه یکدیگر را ببخشند.
رئیس جمهور سوریه با این حال گفت: این موارد راهکارهای برای حل سیاسی بوده و تنها در حد عنوان هستند .. به همین دلیل دولت سوریه مأمور توسعه جزئیات این عناوین می شود و طی چند روز آینده این طرح را به صورت یک راهکار کامل ارایه می دهد. پس از آن همه مراحل طبق بندهای یاد شده پیگیری می شود.
توطئه برای ضربه زدن به مقاومت و سوریه
بشار اسد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کسانی که سوریه در حال مقابله با آنها است، جاسوسهایی هستند که تلاش می کنند با تفکرات القاعده سوریه را به نابودی بکشانند.
بشار اسد با انتقاد از تلاش برخی قدرتها برای تقسیم و تضعیف سوریه تأکید کرد، هدف از این اقدامات ضربه زدن به مقاومت  و خارج کردن سوریه از معادلات منطقه ای است.
رئیس جمهور سوریه با اشاره به رنج و مشکلات به وجود آمده برای مردم در برهه اخیر، اظهار داشت: سوریه بدون حرکت ملی فراگیر برای نجات میهن از این هجمه بی سابقه در تاریخ منطقه، از این بحران و رنج خارج نخواهد شد.
بشار اسد افزود: این حرکت ملی تنها مرهم برای زخم‌های عمیقی است که به جامعه ما وارد شده؛ و تنها راهی است که می تواند سوریه را حفظ کند و آن را از نظر سیاسی قدرتمندتر کند و به جایگاه اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی خود بازگرداند؛ بنابر این تک تک  شهروندان مسئول هستند.  
سوریه در حال جنگ با دشمنان است نه مخالفان
بشار اسد تأکید کرد: افراد بسیاری در دامی که برایشان تدارک دیده شده بود افتادند، و این تصویر برای آنها به وجود آمد که مخالفان در حال جنگ با حاکمیت برای دستیابی به قدرت هستند؛ به همین دلیل از صحنه دور شده و سکوت کردند و خود را بی طرف دانستند.  
وی با تأکید بر ضرورت توجه واقعی همه سوری ها به میهن، تأکید کرد: جنگ واقعی بین میهن و دشمنان آن و بین مردم و قاتلان جنایتکار و بین شهروندان و کسانی است که تلاش می کنند تک تک مردم این کشور را از نان و آب و روزی خود دور کند.
انقلاب متعلق به مردم است و نه کسانی که از خارج اعزام شده اند
بشار اسد اظهار داشت: در ابتدا مدعی انقلاب شدند، به همین دلیل مردم (سوریه) علیه آنها قیام کردند؛ درنتیجه آنها نتوانستند بین مردم مقبولیت بیابند.
بشار اسد ادامه داد: پس از شکست در جلب توجه مردم با پول و سلاح، به مرحله دوم روی آوردند که در آنجا نقاب "مسالمت آمیز" از چهره آنها برافتاد و سلاحی که از آغاز به صورت مخفیانه در حال استفاده از آن بودند، آشکار گشت.
بشار اسد تأکید کرد: آنان سپس تلاشهایشان را برای اشغال شهرها با حملات وحشیانه آغاز کردند تا مانند گرگ شهرها را از بین ببرند؛ ولی مردم پایداری کردند به همین دلیل (گروه های مسلح) تصمیم گرفتند به هر نقطه که پا می گذارند، بدون آنکه تفاوتی برای کسی قائل باشند، با اقدامات تروریستی از مردم انتقام بگیرند. 
بشار اسد افزود: آنها (گروه های مسلح) اقدامات خود را انقلاب می نامند درحالی که هیچ ارتباط دور و یا نزدیک با انقلاب ندارند؛ انقلاب نیازمند وجود افراد اندیشمند است .. انقلاب بر اساس اندیشه شکل می گیرد.
وی ادامه داد: متفکر و صاحب اندیشه آنها کیست .. آیا کسی او را می شناسد !! ؛ انقلاب نیازمند رهبر است؛ چه کسی رهبر این انقلاب (ادعایی عناصر مسلح) را می شناسد؛ انقلابها بر اساس علم و اندیشه بنا می شوند و نه جهل .. انقلابها برای پیش راندن کشور به سوی جلو صورت می گیرند و نه اینکه کشوری را قرنها به عقب بازگردانند.
بشار اسد خاطرنشان کرد: انقلابها به دست مردم صورت می گیرند، نه کسانی که از خارج اعزام شده تا علیه یک ملت انقلاب کنند .. انقلاب برای منافع یک ملت است نه ضد آن .. این انقلاب و انقلابیون دسته ای جنایتکار هستند.
تکفیری‌ها در پشت جبهه گروه های مسلح
رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: در پس پرده همه این حملات، تکفیری‌ها در پشت جبهه (گروه‌های مسلح) فعالیت می کردند و دست به عملیات انفجاری و کشتار جمعی مردم می زدند.
بشار اسد افزود: تکفیری ها باندهای مسلح را در خط مقدم قرار داده و از پشت سر از آنها حمایت می کردند؛ تفکرات تکفیری در کشور ما وارداتی است، بنابراین تفکرات و عناصر تکفیری از خارج به سوریه انتقال یافتند .. تکفیری ها عملیات تروریستی را هدایت می کنند و پس از شکست اکنون با انتقال به پشت جبهه در حال انجام عملیات ربایش، غارت و تخریب هستند.
بشار اسد ادامه داد: ما در حال جنگ با این افراد هستیم .. عناصری که بیشتر آنها غیرسوری هستند و با تفکرات و مفاهیم انحرافی و ساختگی مدعی جهاد هستند، و دست به اقداماتی می زنند که هیچ ارتباطی با جهاد و اسلام ندارد.
سوریه در حال جنگ با القاعده غربی است
بشاراسد تأکید کرد: موضوع تأیید شده آن است که اکثر کسانی که با آنها در حال مقابله هستیم، تروریست‌هایی هستند که تفکرات القاعده دارند؛ و همه می دانید که غرب چگونه از سه دهه قبل در حال هدایت این نوع تروریسم در افغانستان با پول کشورهای عربی است.
وی خاطرنشان کرد: پس از پایان مأموریت این تروریست ها و فروپاشی شوروی و خروج از افغانستان، آنها از کنترل خارج شده و در حال ضربه زدن به کشورهای مختلف عربی و حتی غرب هستند.
بشار اسد در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: حوادث سوریه فرصتی برای قدرتهای غربی بود تا تعداد هرچه بیشتری از تروریستهای القاعده را به سوریه منتقل کنند تا بتوانند هم از دست این تروریست ها رهایی یابند و هم سوریه را تضعیف کنند.
اعزام بیشتر تروریست‌های منطقه به سوریه
رئیس جمهور سوریه افزود: یکی از سازمانهایی که به مسائل تروریستی می پردازد حدود یک ماه قبل در گزارشی اعلام کرد اقدامات تروریستی در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا کاهش یافته است .. این گزارش صحیح است زیرا بیشتر تروریست‌ها از این کشورها و حتی غرب به سوریه آمده اند .
شکست تروریسم غیرممکن نیست
بشار اسد گفت: ورود این تروریست ها به هر جامعه ای خطرناک است؛ ولی شکست دادن آنها با اراده و شجاعت غیرممکن نیست .
بشار اسد در ادامه بر ضروت مقابله با تروریسم و جلوگیری از نفوذ آن به جامعه تأکید کرد.
وضعیت جنگی سوریه در برابر تجاوز خارجی
رئیس جمهور سوریه گفت: ارتش سوریه اکنون فقط در حال مقابله با باندهای جنایتکار و مسلح نیست، بلکه ما اکنون در وضعیت جنگی به معنای کامل آن هستیم .. ما اکنون به خوبی در حال مقابله با تجاوز خصمانه خارجی هستیم .. البته این جنگ خطرناکتر، بزرگتر و ویرانگرتر از جنگهای کلاسیک است؛ زیرا در این جنگ (دشمن خارجی) از  تجهیزات خود استفاده نمی کند بلکه سوریه را با استفاده از گروهی از سوری ها و شمار بسیاری از بیگانگان هدف قرار می دهد.
بشار اسد تأکید کرد: اصلاح و تغییر بدون امنیت مانند وجود امنیت بدون اصلاح است .. این دو بدون یکدیگر بی نتیجه هستند.
وی با اشاره به وارانه جلوه دادن واقعیت ها در سوریه گفت: آیا هنگامی که کسی در برابر حمله از خود دفاع می کند درباره او می گویند که از خود دفاع کرده یا اینکه گزینه امنیتی را انتخاب کرده است .. چرا هنگامی که دولت از ملت و ملت از میهن حمایت می کند، مدعی می شوند که آنها گزینه امنیتی را انتخاب کرده اند.
بشار اسد خاطرنشان کرد: دفاع از میهن واجب است و مسئله ای نیست که بتوان درباره آن مذاکره کرد .. دفاع از میهن طبق قانون و شرع واجب است .. بنابراین ادعای اینکه دولت به دنبال راهکار امنیتی است، واقعیت ندارد و مسئولان دولت سوریه هیچگاه درباره راهکارهای امنیتی سخن نگفته اند.
بشار اسد افزود: ما جنگ را انتخاب نکردیم بلکه جنگ بر سوریه تحمیل شد؛ هنگامی که ما از ملت دفاع می کنیم هیچ فرد عاقلی نمی تواند بگوید که ما راهکار امنیتی را برگزیدیم .. موافقت ما با راهکار سیاسی هم به معنای آن نیست که از خودمان دفاع نکنیم .. البته موافقت با راهکار سیاسی نیز به معنای وجود شریک سیاسی و متمایل به گفت و گو است.
غرب راه گفت و گو در سوریه را بست
بشار اسد تأکید کرد: غرب که عامل اصلی تفرقه و تجزیه و درگیری های طایفه ای است، راه گفت و گو را بست. 
وی خاطرنشان کرد: برخی فقط درباره راهکار سیاسی سخن می گویند و برخی هم فقط بر مبارزه با تروریسم تأکید دارند؛ این اظهارات دقیق نیست زیرا راهکار باید فراگیر و دارای محورهای مختلف باشد.
طرفهای خارجی بر توقف اعزام تروریستها به سوریه متمرکز شوند
 بشار اسد اظهار داشت: هر راهکاری که از سوی یک طرف یا شخصیت یا کشور مطرح می شود باید بر اساس دیدگاه سوریه باشد؛ به این معنا که هیچ راهکاری جایگزین آن چیزی که ما آن را برای حل بحران در نظر گرفته ایم نخواهد شد.
وی افزود: اگر بخواهم واضح تر بگویم، هر راهکاری بعنوان راهکار کمکی برای تلاش سوری ها در نظر گرفته می شود و جایگزین تلاش سوری ها نخواهد شد. بنابراین هر راهکاری که از خارج ارایه می شود باید از تلاشهای سوریه حمایت کند و در آن راستا باشد زیرا دلیلی ندارد که وقت خودمان و دیگران را با طرح هایی خارج از این چارچوب ملی هدر دهیم.
بشار اسد تأکید کرد: در محور فعالیتهای سیاسی و ما نیازی به کمک نداریم زیرا سوری ها کاملا توانایی فعالیتهای سیاسی را دارند و هر کسی که بخواهد به صورت عملی و صادقانه به سوریه کمک کند باید بر توقف اعزام عناصر مسلح و سلاح و پول به سوریه متمرکز شود.

پربیننده ترین خبرها