شیخ وهابی: تغییر حکام حق ملتها است

شیخ وهابی: تغییر حکام حق ملتها است
يکشنبه 17 دی 1391 - 20:47

درحالی‌که علما و مفتی‌های وهابی هرگونه اعتراض در عربستان را آشوب و برخلاف شریعت می دانند، یکی از شیوخ معروف وهابی تغییر حکام به صورت دمکراتیک را حق ملتها دانست.

به گزارش یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم "عائض القرنی" درباره انقلاب مردم مصر گفت: انقلاب مصر به دست مردم این کشور شکل گرفت و نه یک جریان؛ بنابراین همه مسئولان این کشور باید برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری و گفت و گو کند زیرا مصر متعلق به همه مصری ها ست و نه یک جریان سیاسی مشخص.
اظهارات کنایه آمیز این مفتی وهابی درحالی‌ مطرح می شود مسئولان سعودی به شدت از پیروزی نمایندگان اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی مصر و ریاست جمهوری ناراضی هستند.
القرنی در مصاحبه با شبکه "الحیاه الیوم" اظهار داشت: برخی علما در مصر با تبلیغ برای دولت اخوانی پایشان را از محدوده خود فراتر گذاشته اند.
این شیخ وهابی برای متهم کردن گروه اخوان المسلمین به سوء استفاده از دین، مدعی شد: "نباید از دین به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرد؛ بلکه باید با برادری وارد سیاست شد.
وی با این حال گفت: "اسلام با سیاست همراه است و در قرآن راهکارهای سیاسی وجود دارد .. صاحبان اسلام سیاسی باید مردم را به سوی خود جذب کنند نه اینکه آنها را متنفر کنند".
القرنی ادامه داد: اخوان المسلمین بعنوان یک گروه اسلامی، از اشتباه دور نیست و ممکن است اشتباه کند .. اخوان المسلمین نظام حکومتی جدیدی است که با دمکراسی و از طریق صندوق رأی روی کار آمد .. باید به آن فرصت دارد، و بعدا درباره آنها قضاوت کرد.
این شیخ وهابی خاطرنشان کرد: مردم مصر رئیس جمهور خود را انتخاب کردند و با او بیعت نکرده اند؛ بنابراین حق دارند در صورت ارتکاب اشتباه او را تغییر دهند ؛ البته پس از آن که به او کاملا فرصت دادند که به وظایف خود در دولت عمل کند .
وی ادامه داد: تغییر حکام به صورت دمکراتیک حق ملتها است، و نظام حاکم باید انتقاد مخالفان و دمکراسی را بپذیرد.
سخن گفتن این شیخ وهابی سعودی از حق مردم مصر در برخورداری از دمکراسی و همچنین حق آنها در ابراز مخالفت خود با حکومت و دولت اخوان المسلمین، درحالی است که هرگونه اعتراض به حاکمان در عربستان جرم به شمار می آید و افراد بی شماری در زندانهای این کشور فقط به دلیل مخالفت با حاکمان بدون محاکمه در زندان به سر می برند.

پربیننده ترین خبرها