عبداللهیان به العالم گفت: سوریه 2راهکار بیشتر ندارد

عبداللهیان به العالم گفت: سوریه 2راهکار بیشتر ندارد
يکشنبه 17 دی 1391 - 22:09

معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت حمایت از طرح رئیس جمهور سوریه گفت؛ سوریه فقط 2 راهکار دارد، یکی تداوم وضعیت موجود و دیگری گفت و گو و حل سیاسی.

"حسین امیر عبداللهیان" شامگاه یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت: معتقديم كه اين ابتكار آقاي بشار اسد شايسته حمايت هاي منطقه اي و بين المللي است؛ به هرحال سوريه دو راهكار بيشتر ندارد؛ راهكار اول تداوم وضعیت موجود و راهكار دوم گفت وگو و حل سياسي است.
عبداللهیان طرح بشار اسد را در سایه برقراری نوعی ثبات و امنیت نسبی در این کشور طی هفته های اخیر، گامی مهم توصیف کرد و گفت: با همكاري مشترك دولت سوریه و نيروهاي مردمي در جنگ با گروه‌های تروریستی، در هفته هاي اخير وضعیت سوریه به نفع حكومت و مردم سوريه شكل گرفت.
طرح 3 مرحله ای بشار اسد کاملا سوری است
وی افزود: اين طرح كاملا سوري است، اما قبل از آن مقامات سوريه تلاش كردند در رايزني با روسيه ، چين و ايران ايده كلي خود را ارایه و ديدگاههاي تكميلي را به آن اضافه كنند.
عبداللهیان تأکید کرد: اين اقدام آقاي بشار اسد و طرحي كه به نظر مي رسد جامع باشد، به توقف خشونت ها در سوريه كمك می كند و به عنوان محور و مبناي اصلي و مورد اتفاق طرفها قرار خواهد گرفت.
عبداللهیان اظهار داشت: طرح بشار اسد می تواند به تحقق آرزوها و اهداف ملت سوريه به صورت دمکراتیک کمک کند.
معاون وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: تشكيل دولتی جديد در سوريه بر مبناي قانون اساسي جديد كه به همه پرسي همه مردم گذاشته خواهد شد، يكي از نكات مورد توجه در اين طرح است .
عبداللهیان توقف اقدامات تروریستی علیه مردم سوریه و کنترل مرزها را در عملی شدن این طرح 3 مرحله ای مؤثر دانست و گفت: معارضۀ واقعي سوريه که میان مردم این کشور پایگاه دارند صرفا به راهكار سياسي معتقدند و گزينه كشتار و ويراني سوريه را به شدت رد مي كنند.
وی افزود: بخش دیگری از معارضه مسلح عمدتا گروه هاي تروريستي هستند كه يا ازخارج وارد شده اند يا برخي كشورها آنها را هماهنگ و مسلح كرده اند .
مردم سوریه از بشار اسد حمایت می کنند
معاون وزیر امورخارجه گفت: بشار اسد همواره تاكيد كرده، به دنبال اين نيست كه رئيس جمهور یا پادشاه مادام العمر سوريه باشد .. اما وی که با انتخاب مردم وارد عرصه سیاسی سوریه شده، تا سال 2014 رئيس جمهور قانوني این کشور است.
عبداللهیان خاطرنشان کرد: در 2014 و همزمان با پايان رياست جمهوري وي، در صورتي كه قانون اساسي جديد به او اجازه دهد كه بيش از دو دوره رئيس جمهور بماند؛ مي تواند امكان نامزدي داشته باشد.
عبداللهیان تأکید کرد: در ملاقاتي كه اخيرا با يكي از انديشمندان بزرگ عرب داشتم مي گفت، با شناختي كه از وضعيت داخلي سوريه دارد، با وجود شرايط سخت در اين كشور، اگر انتخابات رياست جمهوري برگزار شود بشار اسد شانس زيادي خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما به آنچه كه مردم سوريه در روندي دموكراتيك طبق قانون اساسي جديد خود تاييد کنند، احترام خواهيم گذاشت؛ چه اين تصميم براي ادامه كار بشار اسد باشد، و چه منجر به انتخاب فرد جديدي شود.
طرح سوریه قبلا در تهران بررسی شده بود
عبداللهیان درباره گفت و گوهای "فیصل المقداد" معاون وزیر امورخارجه سوریه در ایران گفت: در این گفت و گوها ما آخرين مناسبات دوجانبه را بررسي کردیم و آخرين تحولات ميداني سوريه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داديم؛ نكته مهم در اين گفتگو ها اين بود كه محتوا و چگونگی تحقق طرح سياسي سوريه كه امروز توسط آقاي بشار اسد مطرح شد، از اولين ساعات ورود فیصل المقداد به تهران به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ كه به نظر ما طرح سياسي كاملي براي آينده سوريه خواهد بود.
تفاوت دیدگاه ایران و ترکیه درباره سوریه
عبداللهیان در خصوص طرح ترکیه درباره سوریه گفت: ما به طور مستمر با برادران مان در ترکیه درباره بحران سوریه رایزنی و گفتگو می کنیم .
وی افزود: روابط ایران و ترکیه راهبردی است؛ ولی ما با ترکیه درخصوص بحران سوریه تفاوت دیدگاه و یا به عبارت دیگر اختلاف دیدگاه داریم.
عبداللهیان تأکید کرد:  حدود 70 درصد از مفاد طرح ترکیه درخصوص بحران سوریه با طرح ایران مشترک است؛ اما تفاوت در اینست که ما معتقدیم در پایان فرایند سیاسی رأی مردم سوریه تعیین کننده آینده سیاسی این کشور است، اما برادران ما در ترکیه بر این نکته اصرار می کنند که بشار اسد در ابتدای فرایند سیاسی حتی قبل از توقف خشونت باید از قدرت کناره گیری کند.
وی افزود: این ایده از هفته اول آغاز درگیری ها در سوریه توسط طرف هایی مانند ترکیه و قطر دنبال می شد.
نگرانی از انتخاب دوباره بشار اسد در سوریه
عبداللهیان ادامه داد: برخی طرف ها اصرار می کنند که ابتدا بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند بعد به امور دیگر پرداخته شود چون این طرف ها می دانند که اگر بشار اسد برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود ، رأی می آورد و چون اطمینان دارند که بشار اسد دارای پایگاه مردمی است ، به همین دلیل اصرار می کنند که وی باید همین امروز از قدرت کناره گیری کند .
عبداللهیان تأکید کرد: طرف های خارجی از ترس رأی آوردن بشار اسد در انتخابات تأکید می کنند که وی باید از قدرت کناره گیری کند، ولی ما معتقدیم که انتخاب رئیس جمهوری باید به مردم واگذار شود و قانون اساسی سوریه این مساله را روشن کند که آیا بشار اسد یا هر کس دیگری می تواند بیش از یک دوره یا دو دوره رئیس جمهور باشد یا نه که بشار اسد و کشورهای دارای نظام دمکراتیک این موضوع را قبول دارند .

پربیننده ترین خبرها