حماس: آشتی ملی راهی برای نجات فلسطین

حماس: آشتی ملی راهی برای نجات فلسطین
پنج‌شنبه 21 دی 1391 - 19:51

غزه (العالم)- یکی از رهبران جنبش حماس با تاکید بر ضرورت تحقق آشتی ملی در فلسطین اظهار داشت: تمامی فلسطینیان باید در تعیین سرنوشت این کشور شرکت داده شوند چراکه این اقدام راهی برای نجات فلسطین است.

"محمد الکتری" روز پنج شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت:همه گروه های فلسطینی باید در ارکان تشکیلات خودگردان فلسطین از شورای ملی گرفته تا کمیته مرکزی و کمیته اجرایی شرکت داده شوند و این کار باید از طریق انتخابات پارلمانی و انتخاب ریاست تشکیلات خودگردان تحقق یابد.
وی تاکید کرد: آشتی ملی نیاز به ضمانت اجرایی دارد که این امر باید در کرانه باختری (تشکیلات خودگردان) و باریکه غزه (جنبش حماس) تامین شود.
الکتری افزود: امت اسلامی وعربی باید همانند گذشته از این طرح آشتی ملی حمایت کنند چرا که هیچ توافقی در فلسطین اجرایی نخواهد شد مگر آن که مسلمانان از آن حمایت کنند.
وی با بیان این که طرح توافق آشتی ملی در فلسطین مساله تازه ای نیست و یک سال پیش در قاهره امضا شده است، گفت: درخواست هایی برای نوسازی این توافق و همزمان کردن اجرای همه بندهای آن به وجود آمده است.
این مقام حماس تاکید کرد: هیچ توجیهی برای جلوگیری از اجرای این توافق وجود ندارد با این حال به نظر می رسد برخی اقدامات تحریک آمیز در دستور کار قرار گرفته تا جلوی اجرای برخی از بندهای این توافق گرفته شود یا سازوکارهایی را به ضرر گروهی دیگر اجرا کنند؛ این در حالی است که توافق آشتی ملی بسته ای واحد است و همه برای اجرای آن تلاش می کنند.
وی سپس از معطل ماندن مجلس قانونگذاری فلسطین انتقاد کرد و گفت: در حالی که مجلس قانونگذاری از نمایندگان منتخب هر دو منطقه کرانه باختری و باریکه غزه تشکیل شده اند، ولی 5 سال است که جلسات این مجلس برگزار نشده است.
به گفته الکتری، اجرای بندهای آشتی ملی فلسطین باید با اصلاح سازمان آزادیبخش فلسطین آغاز شود زیرا این سازمان به عنوان زمینه ای برای آشتی در نظر گرفته شده است و اصلاح آن می تواند جلوی اجرای گزینشی بندهای توافق و اجرا نشدن برخی دیگر از بندها را بگیرد.
رييس تشكيلات خودگردان فلسطين و مسئول دفتر سياسي جبش مقاومت اسلامي فلسطين " حماس " چهارشنبه شب در نشستی در باره از سرگيري فعاليت كميته هاي آشتي ملي طي هفته آينده و تسريع در اجراي توافقنامه قاهره و بيانيه دوحه به توافق رسيدند.
اين اولين ديدار محمود عباس و خالد مشعل در راس هيات هايي از فتح و حماس از فوريه سال 2012 تاكنون است.
قبل از آن نيز عباس و مشعل به طور جداگانه با رئيس جمهوري مصر در خصوص آشتی ملی فلسطین در قاهره دیدار و گفت وگو كردند.

10-10:41
26
 

پربیننده ترین خبرها