تاکید بر طرد فرقه گرایان از تظاهرات در عراق

تاکید بر طرد فرقه گرایان از تظاهرات در عراق
جمعه 22 دی 1391 - 21:42

العالم - سران عشایر جنوب عراق، سلب هرگونه فرصت از فرقه گرایان برای سوء استفاده از تظاهرات مردمی، و مخالفت با دخالت خارجی در امور کشور را ضروری دانستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درچارچوب فعالیت های مردمی با هدف مهار بحران سیاسی عراق و تلاش  برای دور کردن شبح فتنه طائفه ای، قبایل بزرگ استان های بصره، ناصریه و میسان همگام با استان های غربی این کشور خواهان طرد اخلالگران از تظاهراتی شدند که در این مناطق برگزار می شود تا ضمن حفظ مشروعیت خواسته های تظاهرکنندگان، برخی طرف ها نتوانند از آن برای اجرای اهداف و مقاصد خارجی سوء استفاده کنند. 
 
"شیخ عماد البزونی" رئیس کل عشایر البزون در جنوب عراق به شبکه خبری العالم گفت: تظاهرات حقی قانونی و تضمین شده درقانون اساسی است؛ اما  باید قانونمند و مسالمت آمیز باشد تا به نفع مصالح ملی تمام شود، بنا براین به هیچ جریان داخلی یا خارجی یا برخی سیاستمداران اجازه نخواهیم داد که در چارچوب رویکرد طائفه ای حرکت کنند.

سران عشایر و نمایندگان اقشار دینی جنوب عراق نیز با برگزاری کنفرانسی گسترده، خواهان وحدت و مقابله با هر گونه  تلاش برای  تقسیم عراق براساس رویکردهای مذهبی و قومی شدند.

از سوی دیگر، "شیخ یعرب المحمداوی" از سران یکی از عشایر بصره درگفت وگو با شبکه العالم با بیان این که دخالت های خارجی به امنیت، حاکمیت و وحدت عراق آسیب می رساند، از همه طرف ها خواست تا برای حفظ وحدت و ثبات عراق با این دخالت ها مقابله کنند.

"شیخ محمد امین آل طه " عضو جماعت علمای عراق در جنوب در گفت وگو با العالم ضمن ابراز امیدواری به این که شعارهای طائفه ای سرداده شده در تظاهرات محکوم شود، گفت: این شعارها بیانگر خواست همه تظاهرکنندگان نیست.

"مازن نایف" نماینده طائفه صابئی در جنوب عراق نیز در گفت وگو با العالم تاکید کرد: بین صابئیین، مسیحیین و مسلمین و همه عراقی ها هیچ تفاوتی نیست و باید همگان از منافع ملی میهن حمایت کنند.

در این کنفرانس گسترده انتقادهای شدید اللحنی نسبت به تلاش برخی حکومت های منطقه ای در حمایت از برخی طرف ها و جریان های داخلی درعراق که رویکرد طائفه گری را در دستور کار خود قرار داده اند، مطرح شد.

شرکت کنندگان نیز در سخنان خود تلاش برخی ها برای تشدید حساسیت های فرقه ای را محکوم کردند و گفتند این رویکرد تنها به سود دشمنان عراق است.
 
با توجه به جایگاه عشایر در جامعه عراق، برگزاری این کنفرانس ها می تواند در ایجاد روابط نزدیک بین اقشار ملت و دور کردن شبح جنگ داخلی از این کشور که برخی حکومت های منطقه ای با کمک کردن به بعضی طرف ها وجریان های محلی بدنبال آن هستند، سهیم باشد.
Swh -01-12-54
 

پربیننده ترین خبرها