کارگران خارجی در عربستان، زیر تیغ اعدام

کارگران خارجی در عربستان، زیر تیغ اعدام
يکشنبه 24 دی 1391 - 11:30

با وجود افزایش اعتراضهای بین المللی به عربستان به دلیل بدرفتاری با کارگران خارجی و نقض حقوق آنها، همچنان بیش از 45 نفر از این کارگران در این کشور با حکم اعدام مواجهند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه  انگلیسی "آبزرور" امروز (یکشنبه) در گزارشی تحت عنوان "فرصت محدود ده‌ها محکوم به اعدام در عربستان" تأکید کرد: بیش از 45 زن کارگر خارجی در عربستان با خطر اعدام مواجه هستند؛ این درحالی است که اعتراضهای بین المللی به عربستان به دلیل نحوه تعامل با کارگران بیگانه در حال افزایش است.
این روزنامه خاطرنشان کرد: این رقم غیرعادی پس از آن اعلام شد که عربستان سعودی یک کارگر زن سریلانکایی (24 ساله) به نام "ریزانا ناویک" را بدون توجه به درخواستهای بین المللی اعدام کرد.
به نوشته آبزرور، شمار دقیق محکومان به اعدام در عربستان بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است، و عربستان سعودی هیچگاه به صورت رسمی آماری در این خصوص منتشر نمی کند.
بر اساس این گزارش، کارگران زن اندونزیایی بیشترین محکومان به اعدام در عربستان را تشکیل می دهند. سازمانهای مدافع حقوق بشر تأکید دارند که 45 زن اندونزیایی در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.
علاوه بر این شماری از زنان سریلانکایی، فیلیپینی، هندی، و اتیوپیایی نیز در عربستان محکوم به اعدام هستند.
سازمان‌های دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین الملل بارها هشدار داده‌اند که زنان کارگری که از کشورهای دیگر برای یافتن فرصت شغلی و کار در منازل به عربستان می روند، با بدرفتاری مواجه شده و حقوقشان نقض می شود.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که عربستان سعودی به دلیل ضعف در حمایت قانونی و فراهم نبودن عدالت برای خارجی ها، همواره یکی از مشکلات به شمار می آید.
این سازمان خاطرنشان کرد: درحالیکه کارگران خارجی تلاش می کنند به خدمات وکلا و مترجمان دسترسی یابند؛ مسئولان سعودی در بسیاری از موارد، بازداشت شدگان را از تماس با سفارتخانه های کشور خود محروم می کنند.
"دینا المأمون" پژوهشگر سازمان عفو بین الملل گفت: قربانیان تجاوز و آزار جنسی در عربستان با این خطر مواجه هستند که به زنا متهم شوند .. کارگران مهاجر در صورت مواجهه با دستگاه قضایی جنایی در عربستان، به پایان خط خواهند رسید.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد محاکمه کارگران خارجی با لغت عربی انجام می شود و آنها از روند قضایی چیزی نمی‌فهمند؛ و در اغلب موارد به آنها خدماتی مانند مترجم، وکیل و کمکهای کنسولی ارایه نمی شود.
دینا المأمون اظهار داشت: کشورها باید شهروندان خود را که قصد دارند برای کار به عربستان بروند، درباره بدرفتاری  و احتمال مواجه شدن با محاکمه های غیرعادلانه و حتی اعدام آگاه کنند .. این خطرها بسیار واقعی است، و احتمال دارد کار آن به مرگ ختم شود.

پربیننده ترین خبرها