جابجایی امير منطقه الشرقيه؛ بازي قدرت آل سعود

جابجایی امير منطقه الشرقيه؛ بازي قدرت آل سعود
دوشنبه 25 دی 1391 - 23:25

لندن، العالم - پژوهشگر سياسي عربستاني گفت: امير جديد منطقه الشرقيه، به فساد مالی و سرقت هاي بزرگ متهم است و گرايش هاي طائفيه ای شدید دارد و انتخاب وي نشانگر آن است كه كشور به جاي حرکت به سوی اعتدال و ميانه روي، بيشتر به سوي افراط گرايي و تندروي پيش مي رود .

"فواد ابراهيم" عصر دوشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم افزود: بركناري شاهزاده "محمد بن فهد" و انتخاب شاهزاده "سعود بن نايف" به عنوان امير جديد منطقه الشرقيه، براي تقويت قدرت محمد بن نايف وزير كشور عربستان است و در اين تغيير هيچ نشانه مثبتي حاکی از اصلاح اوضاع و مشكلات موجود در منطقه الشرقيه به چشم نمي خورد، به ويژه آن كه این منطقه شاهد اعتراض و راهپیمایی مردمی براي مطالبه حقوق اولیه است.
ابراهيم خاطرنشان كرد: به دنبال گسترش اعتراض ها در منطقه الشرقيه، تا كنون شماري زيادي از معترضان شهيد، زخمي و زنداني شده اند و اين در حالي است كه مردم اين منطقه با بحران هاي بزرگي چون بيكاري،  فقر، بحران مسكن، آموزش و خدمات عمومي مواجه هستند.
پژوهشگر سياسي عربستاني گفت: بركناري شاهزاده "محمد بن فهد" و جايگزيني شاهزاده "سعود بن نايف" به عنوان امير منطقه الشرقيه از يك ماه پيش مطرح بود، اما روال اداري موجب تاخير آن شده بود.
ابراهيم اظهار داشت: هرچند سعود بن نايف از محمد بن فهد بهتر نیست، اما عملكرد محمد بن فهد نیز همواره با انتقادات گسترده مردم منطقه الشرقيه مواجه بود.
وي افزود: سخناني درباره انتخاب شاهزاده محمد بن فهد امير بركنار شده منطقه الشرقيه، به عنوان امير منطقه الرياض مطرح است که تاكنون قطعي نشده است.
پژوهشگر سياسي عربستاني تاكيد كرد: انتخاب سعود بن نايف به عنوان امير منطقه الشرقيه براي ساكنان اين منطقه خبر خوشحال كننده اي نيست زيرا وي پيش از برگزيده شدن به عنوان سفير در خارج از عربستان؛ معاون محمد بن فهد بود و دليل بازگشت وي نيز درخواست محمد بن نايف وزير كشور عربستان است كه تلاش مي كند تا خود را براي رسيدن به صندلي قدرت آماده كند.
ابراهيم افزود: سعود بن نايف از نظر سرقت و چپاول بيت المال و زورگويي، با محمد بن فهد تفاوت چنداني ندارد و اين در حالي است كه ميان سعود بن نايف و تجار منطقه الشرقيه و ديگر مناطق، اختلافات و مشكلات زيادي وجود دارد.
یادآور می شود، "عبدالله بن عبدالعزيز" شاه عربستان به دنبال گسترش اعتراض هاي مردمي در منطقه الشرقيه، مجبورشد در حكمي شاهزاده "محمد بن فهد" را از سمت امارت منطقه الشرقيه بركنار كند.
شاه عربستان يكي ديگر از شاهزادگان به نام "سعود بن نايف" را به عنوان امير جديد منطقه الشرقيه معرفي كرد. سعود بن نايف تا پيش از اين رئيس دفتر ولي عهد عربستان و مشاور ويژه او بود.
شاه عربستان همچنين "فيصل بن سلمان" را به عنوان امر منطقه مدينه منوره تعيين كرد.
 
 

پربیننده ترین خبرها