نخست وزیر پیشین افغانستان:

افغانستان مصونیت سربازان آمریکایی را نمی پذیرد

افغانستان مصونیت سربازان آمریکایی را نمی پذیرد
سه شنبه 26 دی 1391 - 19:38

العالم - نخست وزير پيشين افغانستان تاکید کرد که مردم این کشور به هیچ دولتمردی اجازه امضاء توافقنامه مصونيت قضايي سربازان آمريكايي را نخواهند داد.

"احمد شاه احمد زي" روز سه شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: مردم کشورمان اجازه نمي دهند تصميم هایی مغاير با اعتقادات، قانون اساسي و منافع ملي اتخاذ شود، بنابراين زير بار مصونيت قضايي سربازان آمريكايي در افغانستان نخواهند رفت.
در همين حال "حامد كرزي" رئيس جمهوري افغانستان " لويه جرگه " را مرجع تصميم گيري درباره مصونيت قضايي سربازان آمريكايي در اين كشور پس از سال ۲۰۱۴ ميلادي اعلام كرد.
وی تاكيد كرد كه تصميم نهايي در اين خصوص به عهده مردم افغانستان است كه از طريق نمايندگانشان در لوي جرگه اتخاذ خواهد شد.
وي افزود: براي آمريكايي ها توضيح داده است كه دولت افغانستان به هيچ كس اجازه نخواهد داد اقداماتي انجام دهد كه حاكميت ملي افغانستان را خدشه دار كند.
مسئولان سیاسی افغانستان از نیروهای آمریکایی تقاضا کرده اند تا بعد از پایان مأموریت نظامی ناتو، افغانستان را ترک نکنند و تعدادی از سربازان آمریکایی در افغانستان بمانند. واشنگتن برای اینکار شرط گذاشته بود که سربازان این کشور از مصونیت حقوقی برخوردار باشند، یعنی اینکه اگر آنان مرتکب جرمی میشوند، نهاد های حقوق افغانستان، حق پیگیری آن را نداشته باشند.
حامد کرزی که روز دوشنبه پس از بازگشت از سفر آمریکا اعلام کرد که " حکومت نمیتواند در این باره تصمیم بگیرد، این تصمیم را باید مردم افغانستان بگیرند" و اضافه کرد که این تصمیم توسط لویه جرگه گرفته خواهد شد.
لویه جرگه یا "مجلس کلان"، یک نهاد سنتی است که در آن نمایندگان منتخب مردم، در کنار رؤسای قبایل، اعضای حکومت و بعضی شخصیت‌های دیگر سنتی، شرکت دارند.
26
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها