ایران، برگ برنده مصر در حاشیه خلیج فارس

ایران، برگ برنده مصر در حاشیه خلیج فارس
پنج‌شنبه 28 دی 1391 - 14:03

العالم - "القدس العربی" در مقاله ای روابط مصر با ایران را برگ برنده اخوان المسلمین در برابر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربي چاپ لندن، نوشت: نبرد ديپلماتيك سنگيني بين "محمد مرسي" رئيس جمهوری مصر و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس درجريان است؛ اين كشورها قصد خود براي مقابله با گسترش جنبش اخوان المسلمين در سطح منطقه و خصوصا به شكست كشاندن حكومت مصر را پنهان نكرده اند.
امارات در ابتدا يك گروه از مصري هاي مقيم اين كشورو سپس گروهي از زنان مصری را به اتهام عضویت در اخوان المسلمین و تلاش برای براندازی نظام بازداشت كرد كه اين اقدام گواه روشني بر مقاصد ياد شده است.
عربستان هم به برخي از نويسندگانش چراغ سبز نشان داد تا مقالات شديدي عليه گروه اخوان المسلمين نوشته و این گروه را به تلاش براي سرنگون كردن رژيم هاي حاكم منطقه متهم كنند.
دولت محمد مرسي كه با جبهه اي از مخالفان قوي داخلي به رياست جبهه نجات سكولار و همچنین اوضاع اقتصادي دشوار روبرو است، با فرو بردن خشم خود به تلاش براي يافتن راهكارهاي مسالمت آميز براي مقابله با كشورهاي ثروتمند عرب خليج فارس برآمد و هيئتي را به رياست "عصام الحداد" مشاور امور خارجي خود به ابوظبي فرستاد؛ به اين اميد كه مصري هاي بازداشت شده را باز گرداند، اما ميزبان از هیئت مصری استقبال نكردند و الحداد دست خالي به قاهره برگشت.
مسئولان سعودي در تقويت موضع امارات درقبال دولت اخواني مصر، موضوع تنش آميز ديگري را پيش كشيده و براي "احمد الجيزاوي" وكيل مصري زنداني در عربستان حكم پنج سال زندان و 500 ضربه شلاق به جرم قاچاق قرص هاي مخدر صادر كردند كه گفته شده است او اين قرص ها را هنگام ورود به شهر جده با همسرش براي اداي مناسك حج به همراه داشته است.
عدم پاسخ مثبت به درخواست محمد مرسي و دولتش براي آزادي مصري هاي بازداشت شده در امارات و صدور حكم سنگين عليه وكيل مصري در عربستان يك پيام چالش برانگیز غيرقابل انتظار براي نظام مصر و رئيس جمهوري آن بود؛ این پيام يك اقدام تنش آميز جديد و بستن همه درهاي آشتي تفسير شد.
دولت امارات دشمني كامل خود با گروه اخوان المسلمين ونه تنها تمايلش به مبارزه با اين گروه بلكه ريشه كني آن را پنهان نكرد؛همانگونه كه ضاحي خلفان رئيس پليس دبي گفت.
عربستان نيز در كنار دلايل امارات به سبب ديگري با گروه اخوان المسلمين مبارزه مي كند كه از جمله نزديكي روابط محمد مرسي و گروهش به ايران و سفر به وي تهران در ماه اوت سال گذشته براي مشاركت در اجلاس جنش عدم تعهد بود كه بسياري از رهبران عرب خليج فارس درآن حضور نداشتند.
رئيس جمهوري مصر محتواي اين پيام تنش آميز را دريافت كرد و تصميم گرفت كه اينبار يكي از قويترين برگه هاي برنده خود يعني ايران را رو كند و در همين راستا در دفترش با علي اكبر صالحي وزير خارجه ايران ديدار كرد و دعوت رئيس جمهوري ايران از وي براي سفر رسمي به تهران را پذیرفت.
يكي از مهمترين زورآزمايي هاي مدام بين گروه اخوان المسلمين حاكم در مصر و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس در دعوت قاهره از محمد العريفي براي ايراد خطبه نماز جمعه با حضور 10 هزار نفر بود كه محمد العریفی از مصر و انقلاب آن ستايش كرد و از بازرگانان عرب حوزه خليج فارس خواست تا با سرمايه گذاري در مصر براي برون رفت از بحران اقتصادي به آن کمک کنند.
اما در این میان نزديكي رسمي روابط تهران  و قاهره برجسته ترين موضوع در رویارویی مصر و كشورهاي عرب خليج فارس در ماه هاي آينده خواهند بود و توسعه، كاهش يا پيشرفت روابط دو كشور به گرمي يا سردي جنگ كنوني بين محور امارات و عربستان با اخوان المسلمين بستگی خواهد داشت.
آزادي اعضای اخوان المسلمين بازداشت شده در امارات و صدورعفو الجيزاوي از طرف شاه سعودي مي تواند دو نشانه از نزديك بودن گشايش در روابط مصر و كشورهاي عرب خليج فارس باشد، در غير اين صورت نزديكي روابط مصر و ايران درقالب بازگشايي سفارت مصر در تهران و از سرگيري پروازها بين دو كشور توسعه و سرعت خواهد گرفت.
نظام مرسي توانست دور اول مبارزه عليه مخالفان داخلی را به سود خود تمام كند؛ اما اين بدان معنا نيست كه روزهاي آينده خالي از رويدادهاي غيرمنتظره است، زيرا رقباي داخلي و خارجي اخوان نيز سلاح های قوي خود را دارند كه نمي توان آن را كم اهميت تلقي كرد.

پربیننده ترین خبرها