جای خالی آزادی در بحرین

جای خالی آزادی در بحرین
پنج‌شنبه 28 دی 1391 - 14:54

العالم - سازمان اروپایی " خانه آزادی" با انتشار گزارشی از کاهش شدید آزادی های مدنی و حقوق سیاسی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خصوص در بحرین در ماه های گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس گزارش سازمان " خانه آزادی" شاخص آزادی در بحرین در سالهای بین 2009 تا 2013 بسیار کاهش یافته است و آل خلیفه بدترین نتیجه را در این رده بندی به دست آورده است.
خانه آزادی محاکمه فعالان حقوق بشری و محکومیت آنها به حبس های طولانی همچنین سرکوب معترضان برای دومین سال پیاپی را نشانه های محدود شدن آزادی های مدنی در این کشور دانسته است.   
در این گزارش بحرین پس از مالی، ماداگاسکار، گامبیا و گینه بیسائو در رده پنجم قرار گرفته است و همراه با یمن بیشترین کاهش آزادی را داشته است.
جز کویت که در رده کشورهای دارای آزادی محدود قرار دارد، بقیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جزو کشورهای غیرآزاد توصیف شده اند که در میان آنها عربستان بدترین وضعیت را داراست.
عمان به خاطر دستگیری مستمر فعالان حقوق بشر، محدودسازی آزادی بیان در پایگاههای الکترونیکی و امارات به دلیل بازداشت فعالان، وکلا، قضات و مدافعان اصلاحات سیاسی، تصویب قانون محدودسازی آزادی اینترنت، برکناری دانشگاهیان منتقد سیاستهای نظام، جزو کشورهایی هستند که شاخص آزادی در آنها کاهش یافته است.
از جمله کشورهای غیرآزاد که کمترین امتیاز را در این گزارش به دست آورده اند می توان به اریتره، گینه استوایی، کره شمالی، عربستان سعودی، سومالی، سودان، ترکمنستان و ازبکستان اشاره نمود؛ این سازمان کشورهای جهان را به سه بخش آزاد، دارای آزادی جزیی و غیرآزاد تقسیم کرده است. 
خانه آزادی گزارش داد: آزادی های مدنی در ترکیه به شکلی خطرناک کاهش یافته است و سیاست های سرکوبگرانه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است.
بر اساس طبقه بندی خانه آزادی، کشور آزاد به کشوری اطلاق می شود که رقابت سیاسی آزاد است و آزادی های مدنی، حقوق سیاسی و استقلال اطلاع رسانی در آن رعایت می شود.
همچنین کشوری دارای آزادی جزئی است که احترام به حقوق سیاسی و آزادی های مدنی محدود بوده و از فساد، ضعف اجرای قانون، اختلافات نژادی، دینی و دیکتاتوری در حکومت رنج می برد.  
کشور غیرآزاد نیز به کشوری اطلاق می شود که حقوق سیاسی در آن وجود ندارد و بی احترامی به آزادیهای مدنی به طور گسترده رایج است. 

پربیننده ترین خبرها