اقدام مفتی های دربار سعودی علیه تصمیم پادشاه

اقدام مفتی های دربار سعودی علیه تصمیم پادشاه
پنج‌شنبه 28 دی 1391 - 16:00

العالم، لندن - نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی، گفت: تظاهرات شیوخ و روحانیون عربستان در برابر کاخ پادشاه در اعتراض به انتخاب زنان در مجلس شورا در تاریخ این کشور بی نظیر است.

"حمزه الحسن" به شبکه خبری العالم، گفت: روحانیون و شیوخ معمولا نصایح پنهانی به رژیم آل سعود می دهند و از دستگیری منتقدان استقبال می کردند؛ اما اینک خود این عرف را شکسته و تظاهرات سیاسی و دینی در اعتراض به رژیم برپا نموده اند.
نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی، ادامه داد: به آنها اجازه ملاقات با پادشاه داده نشد و آنها تظاهرات کردند؛ پادشاه در واقع با مجازات نکردن و کتک نزدن آنها به این روحانیون احترام گذاشت، چون معمولا افرادی که در برابر وزارت کشور یا دفاتر رژیم تحصن می کنند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت می شوند.   
وی، خاطر نشان کرد: نهاد دینی در عربستان، سربار بوده و مفتی آن حتی نمی تواند مردم را نسبت به کمترین حد مشروعیت رژیم متقاعد کند، بنابراین روحانیون دچار چند دستگی درباره رژیم شده و حتی ممکن است از آن جدا شوند.
الحسن افزود: عربستان سالی پرحادثه را شاهد خواهد بود، چون حرکت مردمی در سال گذشته افزایش یافت و نه تنها منطقه الشرقیه بلکه تمام کشور را شامل شد، سال نو با افزایش اعتراضات، ناامنی، سرکوب و ناتوانی آل سعود در زمینه اجرای خواسته های مردم همراه می شود و سالی بد برای رژیم است.   
عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان به تازگي و براي نخستين بار دستور تعيين 30 زن به عضويت مجلس شورا را صادر كرد.مجلس شورا هيچگونه اختيارات قانونگذاري و نظارتي ندارد و اعضاي آن توسط پادشاه عربستان انتخاب مي شوند.
مخالفان رژیم سعودی می گویند هدف پادشاه از تعيين 30 زن به عضويت مجلس شورا (مجلس مشورتي) مثبت جلوه دادن چهره رژيم آل سعود در نزد افكار عمومي جهان است، در حالي كه چنين اقدامي هيچ ارزشي ندارد زيرا اين مجلس فاقد هر گونه اختيارات قانونگذاري و نظارتي است.
16:22:28 
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها