همایش "بررسی تخریب آثار اسلامی عربستان" در لندن

همایش
جمعه 29 دی 1391 - 10:56

العالم، لندن - رژیم آل سعود در 60 سال گذشته به بهانه توسعه حرمین شریفین، بیش از 500 میراث تاریخی اسلامی را ویران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، همایشی با موضوع بررسی چرایی تخریب میراث اسلامی درعربستان سعودی در لندن برگزار شد.
شرکت کنندگان در این همایش که با عنوان «تخریب میراث اسلامی، چگونه و چرا؟» برگزار شده بود، تخریب هدفمند آثار تاریخی اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره به بهانه توسعه حرمین شریفین را محکوم و تاکید کردند که گسترش افکار و پندارهای وهابیت، یکی از دلایل بی احترامی به فرهنگ اسلامی در عربستان است. 
"جروم تیلور" گزارشگر بخش مذهب در روزنامه ایندیپندنت انگلیس که از شرکت کنندگان در این کنفرانس بود، به خبرنگار العالم، گفت: یکی از دلایل بی احترامی به میراث اسلامی در عربستان، تفکر وهابی به ویژه تفسیر این گروه از شرک و بدعت است.
وی معتقد است که وجود گروه های قدرتمندی که در برابر تخریب آثار اسلامی مقاومت کنند، موجب می شود مقامات سعودی و حامیان وهابی آنان با تنگنا مواجه شوند.
در این کنفرانس تاکید شد که تخریب مستمر میراث اسلامی مکه و مدینه در حالی صورت می گیرد که محافل داخلی عربستان به علت ترس از مجازات؛ و کشورهای اسلامی نیز به علت نگرانی از به خطر افتادن روابط دیپلماتیک خود با عربستان و یا کاهش سهمیه آنها در حج، در قبال این اقدام هولناک سکوت اختیار کرده اند.
شرکت کنندگان در این همایش از خطرات سال ها تحریف تاریخ اسلام و همچنین ساخت و ساز بی رویه و جنون آمیز بر روی ویرانه های میراث تاریخی اسلام ابراز نگرانی کردند.
حدود پانصد اثر تاریخی اسلامی در شصت سال اخیر به بهانه توسعه حرمین شریفین تخریب شده و حتی منازل پیامبر اسلام (ص)، همسران، اهل بیت و صحابه ایشان نیز از این تخریب ها در امان نمانده است.
"شاپیر رضوی" مدیر موسسه گفتگوی بین المللی در انگلیس به خبرنگار العالم گفت: تخریب هر اثر تاریخی در رم یا لندن یا پاریس با اعتراض همراه می شود، اما مقامات سعودی همه آثار مقدس و تاریخی را بدون هیچ بازخواستی تخریب می کنند و هیچ کس هم اعتراض نمی کند.
شرکت کنندگان در این همایش، از محافل بین المللی و به ویژه کشورهای اسلامی خواستند برای مقابله با عملیات تخریب بی وقفۀ تمدن اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره تلاش کنند. حاضران همچنین پیشنهاد دادند که برای حفظ میراث تمدن اسلامی، در تقویم جهانی یک روز به این امر اختصاص داده شود.
 
 

پربیننده ترین خبرها