نخستین گام عملی فتح و حماس برای آشتی ملی

نخستین گام عملی فتح و حماس برای آشتی ملی
شنبه 30 دی 1391 - 14:35

غزه، العالم - جنبش هاي فلسطيني فتح و حماس عمل به بندهاي توافقنامه آشتي فلسطيني را با هدف رسيدن به مرحله تشكيل دولت ملي حداكثر تا پايان ماه جاري آغاز كردند.

"مصطفى عبد الهادي" خبرنگار شبكه العالم در غزه روز شنبه گزارش داد: "اعلام دستيابي جنبش هاي فتح و حماس به جدول زمان بندي شده براي اجراي توافق هاي آشتي كه قبلا" درباره آن توافق شده بود ، شامل مسائل مختلفي از جمله انتخابات ، موضوع سازمان آزاديبخش فلسطين، آشتي ملي و آزادي هاي عمومي مي شود".
اين درحالي است كه دو طرف بايد درباره تشكيل دولت وحدت ملي نهايتا تا پايان ماه جاري ( ژانويه ) به توافق برسند.
"فوزي برهوم" سخنگوي اطلاع رساني جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در مصاحبه با شبكه خبري العالم، اين مساله را تاييد و در اين باره خاطرنشان كرد: جدول زمان بندي و راهكاري براي اجراي توافق هاي فتح و حماس به موازات يكديگر تهيه شده كه از جمله اين توافق ها مي توان به تشكيل دولت، انتخابات شوراي ملي و انتخابات مجلس قانونگذاري در كرانه باختري و باريكه غزه و وموضوع آشتي ملي اشاره كرد.
برهوم ابراز اميدواري كرد كه روزهاي آينده، آغازي براي اجراي عملي اين طرح در جهت عمل به خواسته هاي ملت فلسطين باشد.
اين درحالي ست كه جنبش فتح نيز تاكيد كرده است كه موفقيت موضوع آشتي ملي، يك ضرورت آشكار است كه تاخير در آن جايز نيست و باید هرچه سريعتر محقق شود تا فلسطيني ها بتوانند در برابر تهديدات رژيم صهيونيستي و همراهی محافل بين المللي با اين رژيم، مقابله كنند.
"يحيى رباح" از مسئولان جنبش فتح نیز دراين باره به شبكه العالم گفت: بايد در زمينه اجراي بندهاي توافقنامه آشتي ملي تعجيل كرد و در این باره "زمان"، عامل بسيار مهمي است، به ويژه اين كه ما با ائتلافي راست گرا و افراطي در اسرائيل روبرو هستيم و این ائتلاف به گونه اي رفتار مي كند كه گويي در نبرد آخر خود قرار دارد. از اين رو مقابله با ائتلاف افراطي صهيونيست ها بايد بخشي از برنامه ما باشد.
رباح افزود: بايد هرچه سريع تر اختلافات را كنار بگذاريم. جدايي و اختلاف ميان فلسطينيان، به نفع رژيم صهيونيستي و  ابزار اين رژيم براي غلبه بر ملت فلسطين است.
به گزارش خبرنگار العالم از غزه، مردم فلسطين كه طعم تلخ تجربه هاي شكست در زمينه آشتي ملي را چشيده اند، از توافق به عمل آمده براي آشتي ملي احساس رضايت دارند، اما همچنان از احتمال شكست در زمينه عمل به توافق آشتي ملي نگران و بيمناك هستند.
يك شهروند فلسطيني ساكن غزه هم در اين باره به خبرنگار العالم گفت: "از جنبش هاي فتح و حماس مي خواهيم كه با يكديگر متحد شوند و اختلافات را براي هميشه كنار بگذارند. دوره اختلافات به سر رسيده است و ملت فلسطين از اين پس توافق ها را تا زماني كه عملي نشود، باور نخواهد كرد".
18:48.18
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها