رقابت مرسی و اوباما در ادای سوگند ریاست جمهوری!

رقابت مرسی و اوباما در ادای سوگند ریاست جمهوری!
يکشنبه 1 بهمن 1391 - 22:55

در حالی که باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با چهار بار ادای سوگند در دو دورۀ رياست جمهوري، پس از فرانكلين روزولت در تاريخ ماندگار خواهد شد، به نظر مي رسد كه محمد مرسي رئيس جمهور مصر با چهار بار ادای سوگند در نخستين دور از رياست جمهوري خود، گوي سبقت را از آن دو ربوده است.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، در میان رؤسای جمهور آمریکا تنها فرانکلین روزولت که چهار دوره به عنوان رئيس جمهور آمريكا انتخاب شد، چهار بار سوگند ریاست جمهوری ادا کرده بود. اما باراك اوباما در اين زمينه ماجراي ديگري دارد. در سال 2009 به سبب اشتباه "جان رابرتس" قاضی اول دیوان عالی که مسئولیت تحلیف رئیس جمهور جدید را بر عهده دارد، باراك اوباما ناچار شد سوگند رياست جمهوري را تكرار كند.
امسال نيز باراك اوباما و معاونش جو بايدن ناچارند دوبار سوگند رياست جمهوري را تكرار كنند، يك بار روز يك شنبه با حضور افراد خانواده و شمار اندكي از مدعوين از جمله خبرنگاران كاخ سفيد؛ و بار ديگر روز دوشنبه در ميان صدها هزار تن از مردم آمريكا در برابر مركز تجاري ملي در واشنگتن. علت تكرار اين سوگند نيز آن است كه روز يك شنبه در آمريكا روز تعطيل رسمي است.
به اين ترتيب روزولت در چهار دوره رياست جمهوري، چهار بار سوگند ياد كرد و باراك اوباما در دو دوره.
اما محمد مرسي در يك دور رياست جمهوري چهار بار سوگند ياد كرده است!
به نوشته روزنامه الاهرام، مرسي پس از انتخاب شدن به عنوان رئيس جمهور مصر، در روز 29 ژوئن در ميدان التحرير قاهره حاضر شد و سوگند ياد كرد. آن گاه در روز 30 ژوئن به دادگاه عالي قانون اساسي رفت و به سبب منحل شدن مجلس الشعب، ناچار شد در اين دادگاه سوگند ياد كند. سپس بعد از چند ساعت و در نخستين سخنراني در دانشگاه قاهره در جشني كه براي انتخاب او به عنوان رئيس جمهور برگزار شده بود، در برابر نمايندگان مجلس منحل الشعب، نمايندگان مجلس شورا، اعضاي شوراي نظامي و همچنين شماري از شخصيت هاي مهم و برجسته مصر، ادای سوگند كرد و سرانجام پس از راي مثبت مردم مصر به قانون اساسي، به طور غير رسمي در سخناني خطاب به مردم مصر در روز 26 دسامبر 2012 برای چهارمین بار سوگند ياد كرد.
26
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها