عقب نشینی ریاض از سرنگونی دولت لبنان

عقب نشینی ریاض از سرنگونی دولت لبنان
سه شنبه 3 بهمن 1391 - 10:58

آيا عربستان سعودي از فكر براندازي دولت نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان منصرف شده است؟ اين سئوالي است كه به سبب سفر ميقاتي به عربستان ذهن ناظران سياسي را به خود مشغول كرده است.

به گزارش پايگاه خبري شبکه العالم، نجيب ميقاتي ديشب در سفري به رياض، با "سعود الفيصل" وزير خارجه عربستان و "محمد الصفدي" وزير دارايي عربستان و همچنين "علي عواض عسيري" سفير عربستان در لبنان و همچنین با شاهزاده عبدالعزيز بن عبدالله فرزند پادشاه عربستان و معاون وزير خارجه اين كشور در مقر اقامتش ديدار كرد.
اين نخستين بار از دو سال پيش تاكنون است كه ميقاتي اين چنين مورد استقبال مقامات عربستانی قرار مي گيرد زيرا ميقاتي پيش از اين در چارچوب نشست اقتصادي در رياض و همچنين در چارچوب كنفرانس هاي مختلف و ديدارهاي خصوصي يا براي اداي فريضه حج و عمره به عربستان سفر كرده بود اما هيچ گاه با چنين استقبالي مواجه نشده بود. سئوال اين است كه آيا اين بهبود ديرهنگام روابط با لبنان، تاثير پذيرفته از موعد نزديك انتخابات لبنان است يا تحولات سوريه ؟ به ويژه با توجه به اينكه اختلاف رويكردهاي سياسي در لبنان موضوع انتخابات را به نقطه صفر بازگرداند.
برخي ناظران بر اين باورند كه اين اقدام عربستان به منظور به رسميت شناختن ميقاتي به عنوان جايگزيني براي سعد حريري در جايگاه نمايندگي سني ها در لبنان است. اما ناظران درباره علت زمان بندي و جنبه ها و ابعاد عربي و لبناني اين اقدام سئولات فراوان فراوان دارند و مي خواهند بدانند كه آيا اين اقدام عربستان به معني نگاه تازه اي به لبنان است يا اين كه نزديك شدن به موعد انتخابات، عربستان را ناچار به اتخاذ چنين موضعي كرده است و اين كه در راستاي اين رويكرد تازه عربستان آيا بايد منتظر ديدار مسئولان عربستاني با وليد جنبلاط و نبيه بري باشيم؟
روزنامه السفير از رضايت ميقاتي از اين سفر و ديدار با الفيصل و معاونش خبر داد و نوشت: اين ديدار در فضايي دوستانه برگزار شد و در آن به صراحت كامل صحبت كرديم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها