اسناد توطئه قطر برای براندازی نظام سوریه لو رفت

اسناد توطئه قطر برای براندازی نظام سوریه لو رفت
چهارشنبه 4 بهمن 1391 - 13:15

اسناد فاش شده از تلاشهای ناکام قطر برای براندازی نظام سوریه بیانگر آن است که قطر جهت جلب حمایت روسیه از گروه‌های مسلح در سوریه، به مسکو وعده داده است که این گروه ها از پایگاه های دریایی روسیه حمایت خواهند کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "الاخبار" با انتشار اسنادی فاش كرد، گروهی فعال در عرصه جنگ سایبری با نام "ارتش سایبری سوريه" اخيرا توانسته با نفوذ به برخي از سايت هاي رسمي و مهم قطر، عربستان و تركيه، به هزاران سند محرمانه دسترسي پيدا كند .
"الاخبار" با تأکید بر این که از طريق يك واسطه به اين اسناد دسترسي یافته، دو فقره سند از وزارت امور خارجه قطررا فاش كرده است .
بنابراين گزارش؛ اولين سند منتشر شده، مربوط به ديدار "حمد بن جاسم آل ثاني" نخست وزير قطر با "محمد مرسي" رئيس جمهوري مصر درسپتامبر 2012 است .
بر اساس اين سند، حمد در ديدار با محمد مرسي گفته است كه قطر با روسيه براي قطع حمايت از" بشار اسد "رئيس جمهوري سوريه ، تماس هايي برقرار كرده؛ و از سوي گروه مسلح موسوم به " ارتش آزاد" تعهداتي را درخصوص حفظ پايگاه دريايي روسيه در آبهاي سوريه گرفته است .  سند دوم نیز در خصوص  ديدار "تميم بن حمد آل ثاني" وليعهد قطر با وزير امور خارجه تركيه در اكتبر سال 2011  است. در اين ديدار وزير امور خارجه تركيه در خصوص ضرورت حذف بشار اسد رئيس جمهوري سوريه سخن گفته و درخواست کرده است که به دولت وی برای باقی ماندن تا 2014 فرصتی داده نشود.
وزير امور خارجه تركيه در همين ديدار گفته است كه اگر بشار اسد تا سال 2014 همچنان قدرت را در سوريه در اختيار داشته باشد، مخالفان را نابود خواهد كرد.
 
نخستین سند فاش شده:
حمد : ما هم یک روز قبل با وی دیدار کردیم و آنها این مساله را بیان نکردند.
مرسی : ما خواهان اتخاذ موضعی جدّی هستیم .
حمد:من معتقدم که همه چیز بعد از انتخابات آمریکا و آلمان تغییر خواهد کرد؛ اگر اوباما در انتخابات پیروز شود ، نیازی نیست که تا ماه ژانویه یعنی زمان تصدی سمت ریاست جمهوری صبر کند، بلکه می تواند آن کارها را انجام دهد زیرا (اوباما) وعده هایی داده است .
مرسي : اگر ایرانی‌ها در حل و فصل بحران سوریه مشارکت کنند برنده خواهند بود؛ و بیش از پیش به ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نزدیک خواهند شد .
حمد : روس ها اگر یک حرف بزنند ، کار نظام سوریه تمام است ولی روسیه تاکنون به دیدگاه خود پایبند است . من 40 دقیقه تلفنی با پوتین رئیس جمهور روسیه گفتگو کردم .. ولی گفتگوی تلفنی بدی بود هر چند رابطه ام با پوتین بسیار خوب بود اما گفتگوی تلفنی نتیجه ای نداشت. روس ها دیدگاه متعادلی ندارند و خواهان حل بحران سوریه هستند.
مرسي: چرا روس ها خواهان حل بحران سوریه هستند ؟
حمد : روس ها پایگاهی دریایی در سوریه دارند. ما به روس ها گفتیم که تعامل حسنه ارتش آزاد سوریه با شما را تضمین می کنیم ولی موافقت نکردند .
مرسی : آنها (روس ها) مشکل ساز هستند و او (بشار اسد رئیس جمهوری سوریه) دیر یا زود خواهد رفت .
 
سند دوم نیز صورتجلسه دیدار "تمیم بن حمد آل ثانی" ولیعهد قطر و "احمد داود اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه در تاریخ اکتبر 2011 .
اوغلو در این دیدار درباره فرصت ندادن به بشار اسد برای ماندن در قدرت تا سال 2014 صحبت می کند و می گوید که اگر اسد تا سال 2014 در مسند قدرت بماند ، مخالفان را سرکوب خواهد کرد.
طبق این سند اوغلو می گوید:  او (اسد) هم اکنون به بن بست رسیده است، و باید او را از لحاظ اقتصادی زیرفشار گذاشت . ما با ایرانی ها صحبت کردیم و ایرانی ها خواستار اعطای فرصت چند ماه به اسد شدند و ما به آنها گفتیم که اگر می توانید این کار را بکنید ، صالحی آدم خوبی است .
وليعهد: ما باید از آن ( فشار اقتصادی) استفاده کنیم .
میهمان : ما می خواهیم پیامی را به روسیه و چین بفرستیم و سران عرب باید با روس ها و چینی ها صحبت کنند، و به آنها بگویند که سران عرب خواستار به وجود آمدن لیبی جدید نیستند . ما باید روسیه و چین را مجبور کنیم که از اسد حمایت نکنند . نباید به اسد هیچ فرصتی داد . اسد شاید تغییری صوری در ساختار حکومتی ایجاد کند ولی مخالفان را با این روش سرکوب خواهد کرد لذا نباید به وی فرصت داد تا به حکومت خود تا سال 2014 ادامه بدهد زیرا تا آن سال از دست مخالفان راحت خواهد شد.
 

پربیننده ترین خبرها