نگرانی مشاور اوباما از انقلاب در عربستان

نگرانی مشاور اوباما از انقلاب در عربستان
يکشنبه 8 بهمن 1391 - 12:27

مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و يكي از مشاوران اوباما رئيس جمهور این کشور از احتمال بسیار زیاد انقلاب در عربستان و به خطر افتادن منافع آمریکا در منطقه اظهار نگرانی کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم "بروس ريدل" پژوهشگر سياست خارجي آمريكا در مركز سياست هاي خاورميانه "سابان" توصيه هايي را به اوباما درباره اوضاع عربستان ارایه کرد؛ خلاصه توصیه‌ها اين است كه امسال در عربستان احتمال انقلاب قوي است.
در این توصيه‌هاي آمده است: آمريكا در عربستان گزينه اي به جز آل سعود ندارد و بايد بر حكومت اين كشور براي انجام سریع تغییرات (مورد نظر مردم) فشار بياورد.
وي اشاره كرد خاندان حاکم بر عربستان با تغییرات در این کشور مخالف است؛ و استفاده از دين و درآمدهاي كلان نفتي باعث شده است این خاندان احساس نگرانی نکند.
ریدل در بخش دیگری از این گزارش تأکید کرده است: تغييرات انقلابي در عربستان براي منافع آمريكا در همه زمينه‌ها فاجعه آمیز خواهد بود؛ و ضربه اي دردناك به نفوذ راهبردی آمريكا در منطقه وارد خواهد کرد؛  اين خطر در مراحل بعدي ساير كشورهاي منطقه خليج فارس و اردن را نيز تهديد خواهد كرد.
ريدل به اوباما پيشنهاد کرده است، اطلاعات كافي درباره بحران آينده عربستان به دست بياورد تا بتواند از تاثيرات منفي آن بر بازار نفت جلوگيري كند.
ريدل تاكيد كرده است كه اگر موج بيداري در عربستان آغاز شود به احتمال زياد شبيه انقلاب در ساير كشورهاي عربي خواهد بود. اكنون هم يك سال است كه تظاهرات مسالمت آميز و خشونت ( برخورد خشونت آمیز با مردم) در منطقه نفت خيز عربستان آغاز شده است.
اين كارشناس مسائل سياسي هشدار داد اعتراضات عربستان ممكن است از شمال رياض يا عسير در مرز يمن آغاز شود و همانند يك گلوله برف به شهرهاي بزرگ عربستان كشيده شود.
وي خاطر نشان كرد اگر سلمان بن عبدالعزيز وليعهد عربستان يا عبدالله بن عبدالعزيز با وجود نگراني ها و اختلاف ها بر سر جانشيني بميرند، عربستان بيشتر در معرض انقلاب قرار خواهد گرفت.
ريدل هشدار داد: ممكن است وحدت عربستان از بين برود و حجاز از قسمت هاي ديگر عربستان جدا شود، و ممكن است شرق عربستان به دست شيعيان و مركز آن به دست گروه‌های سلفی افراطی بيفتد.
ریدل اظهار داشت، اگر در عربستان انقلابي صورت گيرد پادشاهي هاي خليج فارس سقوط خواهند كرد؛ و اقليت سني در بحرين بدون تانك و اموال خاندان سعودي نخواهد توانست به كار خود ادامه دهد و قطر و كويت و امارات هم نمي توانند از خود در برابر نظام انقلابي عربستان حمايت كنند؛ و در صورت سرنگونی آل سعود، فقط سلطان قابوس در عمان ممكن است همچنان بر مسند حكومت باقي بماند.

پربیننده ترین خبرها