دیدار مشعل با شاه اردن

دیدار مشعل با شاه اردن
سه شنبه 10 بهمن 1391 - 08:30

پادشاه اردن در استقبال از خالد مشعل بر حمایت از تلاش های مبذول شده در راستای تحقق آشتی ملی فلسطینی تاکید کرد و این امر را موجب تقویت وحدت ملت فلسطین و دستیابی به حقوق مشروع آنان دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالله دوم پادشاه اردن روز دوشنبه طی اظهاراتی در جریان استقبال از خالد مشعل و هیات همراه وی خاطر نشان کرد که پذیرش فلسطین در سازمان ملل به عنوان دولت غیر عضو ناظر، اقدامی اساسی در راستای بازپس گیری حقوق مشروع ملت فلسطین به ویژه تشکیل کشور فلسطین در سرزمین تاریخی و ملی خویش خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فلسطین خالد مشعل ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های پادشاه اردن در راستای حمایت از ثبات و پایداری ملت فلسطین، خدماتی را که بیمارستان نظامی اردن در نوار غزه به شهروندان فلسطینی ارائه داده و طرح های مختلف پادشاه اردن در غزه و نظارت بر اجرای طرح های عمرانی در قدس اشغالی را ستود.
مشعل تاکید کرد که جنبش متبوعش بر تمامی اموری که موجب تقویت وحدت و همدلی ملت فلسطین شود و از آرمان فلسطین حمایت کند، اصرار می ورزد و با طرح "وطن جایگزین" به طور قاطعانه مخالف می کند و بر حق ملت فلسطین در بازپس گیری تمامی حقوق مشروع خویش تاکید دارد.
این رهبر برجسته فلسطینی در اظهاراتی مطبوعاتی پس از دیدار با پادشاه اردن خاطر نشان کرد که هدف ما از سفر به اردن، مشورت با برادرانمان در این کشور بر سر تمامی مسائل به ویژه مساله فلسطین است.
وی تاکید کرد که در جریان این سفر شاهد تفاهم و نقطه نظرات مشترک طرفین بودیم و ما بر همکاری هر چه بیشتر با مقامات اردنی اصرار می ورزیم.
خالد مشعل افزود: اصلی ترین مساله ای که در این دیدارها بررسی شد، مساله فلسطین و آینده آن بود، به ویژه در پرتو انتخابات کنست صهیونیستی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به دنبال رکودی که هم اکنون مساله فلسطین و منطقه به طور کل از آن رنج می برند. وی تاکید کرد که در این دیدار مساله آشتی ملی و دیگر مسائل منطقه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مشعل ضمن اشاره به اینکه اقدامات مثبتی در راستای تحقق آشتی ملی انجام گرفته، تصریح کرد: اقدامات و گفتگوهای ما در قاهره طی هفته های گذشته به ویژه در پرتو تلاش های گسترده محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر در رابطه با آشتی ملی کاملا ممتاز و سازنده بود و در این دیدارها، جدولی زمانی را برای اقداماتی که در هفته های آینده در رابطه با 5 پرونده مورد اختلاف انجام خواهیم داد، تهیه کردیم که این پرونده ها عبارتند از: تشکیل دولت، بازسازی ساختار سازمان آزادی بخش فلسطین، برگزاری انتخابات، آزادی های عمومی و آشتی اجتماعی. که قرار است تمامی این پرونده ها در قالب یک پرونده و به طور برابر مورد بحث قرار گرفته و به مرحله اجرا درآیند.
مشعل نسبت به تحقق آشتی ملی اظهار خوش بینی کرد و بر اهمیت نقش اردن در تحقق این آشتی تاکید کرد و گفت: جامعه بین الملل نیز باید نیازهای ملت فلسطین را در راستای از میان برداشتن شکاف داخلی محترم شمرد.
وی در رابطه با مناسبات اردن و فلسطین تصریح کرد که ما بر هماهنگی و همکاری مشترک با برادران اردنی اصرار می ورزیم، اما ضمن احترام به ویژگی های هر طرفی، باید گفت که اردن، اردن است و فلسطین، فلسطین است و هرگونه سخنی در مورد مناسبات اردن و فلسطین به بعد از تشکیل کشور فلسطین موکول خواهد شد و آن زمان ما در چارچوب مناسبات دوجانبه به بحث و گفتگو خواهیم پرداخت.
مشعل افزود: بحث روابط و مناسبات مشترک و هم پیمانی دو طرف قبل از تشکیل کشور فلسطین سخنی باطل و بی نتیجه است. ما ابتدا به دنبال تشکیل کشور فلسطین هستیم و پس از آن از بر تمامی مناسباتی که منفعت اردن و فلسطین را در پی داشته باشد، به توافق و تفاهیم خواهیم رسید.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها