هیثم مناع: راه‌ حل بحران سوریه سياسي است

هیثم مناع: راه‌ حل بحران سوریه سياسي است
سه شنبه 10 بهمن 1391 - 09:36

دو نشست در یک روز آن هم برای بحران سوریه؛ نشست اول را در ژنو کسانی برگزار کردند که معتقد به حل سیاسی بحران سوریه بودند و نشست دوم را هم در پاریس مخالفان معتقد به جنگ مسلحانه با حمایت وزارت امورخارجه فرانسه تشکیل دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این دو نشست که با دو دیدگاه مختلف برگزار شد، میزان پایگاه و جایگاه هر یک از دو طرف میان مردم سوریه مشخص شد. از آنجایی که نشست ژنو را معتقدان به عدم خشونت برگزار کردند، کشورهای اروپایی به خصوص فعالان ضدجنگ نیز حضوری پررنگ در آن داشتند در حالی که بر اساس اخبار موجود، نشست پاریس با شکست کامل به کار خود پایان داد.
هيثم رئيس هيئت هماهنگي ملي در خارج روز گذشته در جريان افتتاح نشست مخالفان سوريه در شهر ژنو از سردرگمي سياسي فرانسه درقبال بحران سوريه انتقاد و تاكيد كرد كه افزايش خشونت باعث ايجاد راه حلي نمي‌شود.
درهمين حال، علي احمد سعيد اسبر شاعر معروف سوری و مشهور به ادونيس بر مخالفت خود با تبديل شدن سوريه به بهانه تغيير نظام به ميداني براي مسابقه قدرت‌هاي خارجي استعماري تاكيد كرد كه به نام دفاع از دموكراسي و حقوق بشر وارد عمل شده‌اند.
وي همچنين بر مخالفت خود با تبديل شدن سوريه به ميدان جهاد ديني با مشاركت همه گروه‌هاي بنيادگراي اسلامي در جهان تاكيد كردند.
مخالفان سوري در ژنو كنفرانس بين‌المللي سوريه به منظور سوريه‌اي دموكراتيك و دولتي مدني را افتتاح كردند كه موسسه حقوق بشر اسكانديناوي و كميته حقوق بشر عربي و انجمن شهروندي حوران آن را با حضور حدود 200 شخصيت سوري، عربي و خارجي از 36 كشور عربي و غيرعربي برگزار شده است.
مناع در مراسم افتتاحيه نشست كه امروز خاتمه مي‌يابد از سياست فرانسه و تن دادن مسئولان سوئيسي به فشارها براي مخالفت با اعطاي ويزا به بسياري از مخالفان سوري به منظور ورود به اين نشست انتقاد كرد و گفت كه 67 شخصيت سوري نتوانسته‌اند ويزا بگيرند كه از جمله تعدادي از فعالان بخش امداد پزشكي و كمك‌هاي بشردوستانه، 22 دبيركل احزاب سياسي سوريه و از مهمترين شخصيت‌هاي مخالف داخلي هستند.
وي تصريح كرد: فرانسه درباره سياست خود در قبال سوريه در سردرگمي به سر مي‌برد و موضع فرانسه ناشي از آن است كه كنفرانس، خط مشي فرانسه درقبال بحران سوريه را تشويق نمي‌كند.
مناع افزود: هدف از اين كنفرانس توقف خشونت است كه عنصر كشنده طرح دموكراتيك به شمار مي‌رود و افزايش خشونت به راه حلي منجر نمي‌شود و بايد راه حلي سياسي ايجاد شود.
حسين عبدالعظيم هماهنگ كننده هيئت هماهنگي ملي در سخنراني خود از طريق ويدئو كنفرانس از دولت سوئيس به خاطر ممانعت از حضورش در كنفرانس انتقاد كرد و آن را بيانگر ذهنيت استعماري اين كشورها دانست و خواهان وحدت صفوف، ديدگاه و عمل مخالفان سوري به منظور تلاش براي سرنگوني نظام شد و گفت كه اين امر خطرات دخالت خارجي در بحران سوريه را به ميزان زيادي كاهش خواهد داد.
ادونيس شاعر سوري هم در سخنراني خود گفت: اگر خواسته باشيم عملاً وارد آينده اي بهتر شده و با جوانب منفي گذشته قطع رابطه كنيم؛ ايجاد تفكر دموكراتيك خلاق و اخلاقي برمبناي احترام واقعي و نه ساختگي به منظور تحقق تغييرات انقلابي ضروري است زيرا در غير اين صورت تنها يك استبداد را جايگزين استبداد ديگر خواهيم كرد.
ادونيس گفت: بحران سوريه به يك درگيري منطقه‌اي و بين‌المللي تبديل شده است كه از سرنگوني نظام به ويراني سوريه و تبديل آن به ميدان جهاد ديني تبديل شده است كه در آن همه گروه‌هاي بنيادگرا در جهان شركت دارند.
وي افزود: مسئله سوريه صرفاً به تغيير نظام يا قدرت منحصر نمي‌شود زيرا ديكتاتوري صرفا يك ساختار سياسي نيست بلكه اساساً يك ساختار فرهنگي و اجتماعي است و پيش از آنكه در تاج و تخت باشد در ذهن‌ها است و انقلاب – اگر واقعي باشد- بايد طرح تغيير قدرت يا نظام سوريه همراه با طرح تغيير سياسي، مديريتي، فرهنگي و اجتماعي جامعه باشد.
ادونيس افزود: فعاليت به منظور يك سوريه دموكراتيك و يك دولت مدني در آن از اين زاويه آغاز مي‌شود كه ما به طور قاطع تبديل سوريه به بهانه تغيير نظام به عرصه‌اي براي بازي قدرت‌هاي خارجي استعمارگر را رد كنيم كه با نام دفاع از دموكراسي و حقوق بشر وارد عمل شده‌اند و همچنين تبديل شدن سوريه به بهانه اين تغيير به ميدان جهاد ديني با مشاركت همه گروه‌هاي بنيادگراي اسلامي در جهان را رد كنيم.
وي اين پرسش را مطرح كرد كه فايده انقلابي در سوريه يا ديگر كشورهاي عربي چيست كه بستر ساز ايجاد يك انسان آزاد و مستقل نشود و فايده انقلابي كه يك تفسير خاص و سياسي از نصوص ديني برآن حاكم باشد كه بدور از واقعيت ها، زندگي و فرهنگ و خود انسان است، چه مي‌تواند باشد؟
گفتنی است
میزان اثرگذاری این نشست ژنو به اندازه‌ای بود که نشست هم‌زمان پاریس را تحت الشعاع خود قرار داد و برخی از اعضای ائتلاف دوحه نیز حاضر به سفر به پاریس نشدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها