شکست سخت گروه های تروریستی در داریا

شکست سخت گروه های تروریستی در داریا
سه شنبه 10 بهمن 1391 - 09:53

گروه های تروریستی با تسلط کامل ارتش سوریه بر داریا یکی از مهم ترین پایگاه های خود را در ریف دمشق از دست خواهند داد و متحمل شکست سختی خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی در گزارشی به بررسی پیروزی های اخیر ارتش سوریه در شهر داریا ، واقع در استان ریف دمشق و اهمیت راهبردی این شهر در درگیری های گروه های مسلح با ارتش سوریه پرداخته است.
داریا با دیگر شهرهایی که گروه های مسلح در آنجا با دولت مرکزی می جنگند تفاوت دارد؛ این شهر دارای موقعیتی راهبردی است و مسئولیت حفظ آن به عهده پایتخت است. داریا همچنین از نظر لوجستیک و تامین نیروی انسانی پایگاه مهمی برای تغذیه شورشیان سایر شهرهای [استان] ریف دمشق به شمار می رود. 
نیروهای ارتش سوریه پیشتر چند بار وارد این شهر شده بودند  و این شهر عرصه درگیری های نظامی، سیاسی و رسانه ای مهمی میان طرفین بوده است.
فرماندهی ارتش اما این بار تصمیم گرفته است این شهر را به شکل کامل از  گروه های مسلح پاکسازی کند. از این رو ارتش این بار راهبرد متفاوتی را در بعد کیفیت عملیات نظامی و نیز نحوه استقرار و تمرکز نیروها اتخاذ کرده است.
به گفته یک منبع آگاه نظامی ارتش سوریه، نیروهای ارتش از دو محور مختلف به داریا حمله کردند: یکی از شرق از مسیر جاده بین المللی بین درعا و دمشق و دیگری از غرب از مسیر شهر المعضمیه. چند یگان نیز به صورت محدود از شمال از مسیر المتحلق وارد شهر شدند.
به گفته این منبع، ارتش برای اولین بار در جنگ با گروه های مسلح از سلاح های متوسط جدید مانند توپ های B10 و B11 استفاده کرد که بسیار مؤثر و کارآمد بوده است. به گفته این منبع نظامی، این توپ ها با آتش سنگین و متمرکزی که دارند بطور مستقیم در درگیری ها قابل استفاده اند و نقش تعیین کننده ای را در برتری نظامی ارتش سوریه ایفا کرده اند.
داریا از غرب با شهر المعضمیه همسایه است و پشتوانه نظامی گروه های مسلح در حملات به فرودگاه نظامی المزه، یکی از قوی ترین و مهمترین فرودگاه های ارتش سوریه، بوده است.
داریا از شرق نیز با مناطق القدم و العسالی همسایه است و سلاح و سایر ابزارهای مورد نیاز افراد مسلح و شورشیان این مناطق را تامین می کرد. از سوی دیگر باغ های شمال داریا در نزدیکی المتحلق جنوبی عامل مهمی در پشتیبانی نظامی و انسانی از افراد مسلح مناطق باغ های الرازی، کفرسوسه و المیدان در "جنگ بزرگ دمشق" بود که به دنبال انفجار ساختمان امنیت ملی سوریه کلید خورد.
از این رو؛ سیطره ارتش سوریه بر شهر  داریا اهمیت راهبردی زیادی دارد و  مقدمه ای است برای عملیات های دیگر ارتش در سایر شهرهایی که گروه های مسلح در آنها حضور دارند.
ارتش سوریه در داریا موفق شد مقر فرمانده گروهک تروریستی موسوم "احفاد الرسول" بنام "ابو علی" را هدف قرار داده و او را به قتل برساند.
گروهک تروریستی "احفاد الرسول" فعال ترین گروه در میان گروه های مسلح [استان] ریف دمشق بوده و جنگ های سرسختانه ای را با ارتش سوریه داشته است.
به گفته منبع نظامی آگاه مذکور ارتش سوریه بزودی کنترل باقیمانده داریا را به دست خواهد گرفت و این به معنای آن است که گروه های مسلح یکی از مهم ترین پایگاه های خود را در ریف دمشق از دست خواهند داد و متحمل شکست سختی خواهند شد.
 در همین حال گفته می شود که تعداد زیادی از شورشیان مسلح اکنون در بخش کوچکی از منطقه جنوب غربی شهر داریا در محاصره قرار دارند که در میان آنها تعداد زیادی افراد خارجی حضور دارند. تنگ تر شدن حلقه محاصره این گروه های مسلح؛ دامنه تحرک آنها را بسیار اندک کرده و آنها در حالی که راه فرار ندارند، در برابر حملات روزانه ارتش سوریه و همچنین آتش سنگین توپخانه و نیروی هوایی سوریه، روزانه تعداد زیادی از افراد خود را از دست می دهند.
پیش از این برخی از منابع مطلع سوری از حضور بیش از هفت هزار شورشی خارجی در شهر داریا خبر داده بودند که تاکنون پنج هزار نفر ازآنها به هلاکت رسیده و دو هزار نفر باقیمانده نیز چاره ای جز مرگ یا تسلیم ندارند. از داریا به عنوان باباعمرو دمشق یاد می شد که با نابودی آن؛ دمشق و مناطق اطراف آن به صورت نسبی امن خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها