نگراني آمريكا از به خطر افتادن منافعش در مصر

نگراني آمريكا از به خطر افتادن منافعش در مصر
سه شنبه 10 بهمن 1391 - 13:44

ارزيابي هاي اطلاعاتي آمريكا درباره اوضاع كلي منطقه خاورميانه نگران كننده بوده و براي واشنگتن اطمينان بخش نيست و همين امر اين كشور را بر آن مي دارد كه سطح هوشياري خود را بالا ببرد.

به گزارش روز سه شنبه پايگاه خبري شبكه العالم، يك مسوول بلند پايه آمريكايي به هفته نامه المنار گفت: گزارش هاي ياد شده درباره همه تحولات عرصه جهان عرب و همچنين مناطقي است كه هنوز شاهد بي ثباتي نبوده است.
گزارش هاي اطلاعاتي آمريكا توصيه مي كند شركت دادن بسياري از طرف ها در حمايت از نظام قاهره و تاثيرگذاري بر موسسات بين المللي براي تسريع روند حمايت از اقتصاد مصر و جلوگيري از فروپاشي نظام آن ضروري است و بعيد نيست كه مصر عرصه اي براي رويدادهاي غيرمنتظره اي باشد كه چه بسا به نفع آمريكا و هم پيمانانش نيست.
اين منبع آمريكايي از گزارشهاي ياد شده كه به تازگي در نهادهاي سياسي آمريكايي ذيربط در امور خاورميانه روي ميز بحث و بررسي قرار گرفته است، آگاهي دارد.
تدوين اين گزارش ها تا پايان سال گذشته ميلادي طول كشيد و درپي آغاز دور دوم رياست جمهوري باراك اوباما روي ميز وي قرار گرفت.
اين مسئول آمريكايي گفت: بيشترين مورد نگران كننده در اين گزارشها، تحولات عرصه مصر است زير اين گزارش معتقد است كه وضعيت مصر به سمت بدتر شدن پيش مي رود و محمد مرسي رئيس جمهوري اين كشور تاكنون موفق نشده است يك گروه موثر را در اركان دولت مصر منصوب كند كه انسجام نظام را تقويت نمايد.
اين منبع آمريكايي ادامه داد كه نوع و شكل رابطه بين رياست جمهوري و ارتش مصر همچنان نامعلوم است و به آن درجه از صلابت نرسيده كه به ناظران اوضاع سياسي مصر اطمينان ببخشد و اين احساس را به آنها بدهد كه روند امور در مسير مثبتي كه غرب و به طور خاص آمريكا آرزوي آن را دارد پيش مي رود.
اين گزارش ها به تحقق برخي دستاوردها و گام هاي مثبت نيز اشاره مي كند كه رئيس جمهوري مصر از طريق تعامل با مسائل و بحران هاي منطقه اي بويژه در جريان جنگ اخير اسرائيل عليه نوار غزه آن را اتخاذ كرد.
در اين گزارش ها دوره كوتاه حكومت محمد مرسي از زمان انتخابش، دوره اي مملو از اشتباهات و نااميد كننده توصيف شده و تاثير مثبت عملكرد مصر در جريان جنگ رژيم صهيونيستي عليه غزه به طرف هاي مصري و نه نهاد رياست جمهوري نسبت داده شده است.
اين گزارش ها مي افزايد: تلاش هاي تيم مرسي براي گسترش نفوذش در نهادهاي موثر و حياتي مصر به طور نهايي به نتيجه نرسيده است.
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها