اعتراض روسیه به اظهارت سفیر آمریکا در سوریه

اعتراض روسیه به اظهارت سفیر آمریکا در سوریه
جمعه 13 بهمن 1391 - 22:12

سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه آلکساندر لوکاشویچ اعلام کرد مصاحبه رابرت فورد سفیر امریکا در سوریه که از طریق رسانه های عربی پخش شد با بیانیه ژنو تناقض دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری مسکو، لوکاشویچ در بیانیه ای اظهار داشت: این مصاحبه از نظر وزارت خارجه روسیه دلیل جدیدی است بر این که برخی از شرکای روسیه از هیچ کوششی برای تاثیرگذاری بر آراء عمومی در کشورهای عربی و بخصوص معارضان سوریه دریغ نمی کنند.
این بیانیه می افزاید: این دولت ها از طریق نامناسب کردن فضا مانع حل و فصل سیاسی بحران سوریه و اجرایی شدن اصول مورد توافق در اجلاس 30 ژوئن 2012 می شوند.
بیانیه لوکاشویچ خاطرنشان می کند که تفاهمنامه ژنو بر گفت و گو بین طرف های درگیر بدون پیش شرط تصریح دارد در حالی که سفیر امریکا این مضمون را مستقیم و غیر مستقیم تحریف کرد، ضمن این که این کار، قرائت نادرست از سندی است که تلاش گسترده نمایندگانی از سراسر دنیا و از جمله آمریکا برای شکل گیری آن صرف شده است.
رابرت فورد سفیر امریکا در سوریه در مصاحبه تلویزیونی با شبکه فرانس 24 گفته بود: وجود بشار اسد در راس حکومت یا در مرحله انتقالی مانع حل سیاسی بحران است و معارضان سوری نه او و نه مسوولان وابسته به وی را در ترکیب حکومت انتقالی نخواهند پذیرفت و ما این مساله را به دوستان روس خود ابلاغ کرده ایم.
فورد همچنین اظهار داشته: ما موافق بیانیه ژنو هستیم که از دولت و معارضان خواسته بود حکومت انتقالی تشکیل دهند؛ البته به شرط کناره گیری اسد و نیز مخالف ارسال سلاح برای معارضان هستیم زیرا سوریه مملو از سلاح است و ما خواهان حل سیاسی هستیم. پس چطور ممکن است وقتی که حل سیاسی را تایید می کنیم اسلحه نیز به سوریه ارسال کنیم؟
این اظهارات فورد در حالی صورت می گیرد که گفته می شود او یکی از اصلی ترین قربانیان جنگ در سوریه است و با آمدن جان کری به وزارت خارجه آمریکا، او هم باید با عنوان خود در دمشق خداحافظی کند چرا که در آمریکا بسیاری بر این باورند که فورد عامل اصلی شکست آمریکا در سوریه است چرا که او اطلاعات غلطی را به کاخ سفید در مورد توان ارتش و استحکام ساختار سیاسی سوریه داده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها