بحران بی اعتمادی، علت اصلی خشونت ها در مصر

بحران بی اعتمادی، علت اصلی خشونت ها در مصر
شنبه 14 بهمن 1391 - 17:54

قاهره، العالم - کارشناس مسائل سیاسی مصر، فضای بی اعتمادی موجود میان گروه های سیاسی این کشور را عامل بی ثباتی و خشونت های اخیر دانست.

دکتر "یسری العزباوی" روز شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم گفت: همگان در مصر به "جناح مخالف" تبدیل شده اند و دولت محمد مرسی مسوول حوادث و رویدادهای کشور است.
به گفته این کارشناس مصری، با توجه به اوضاع کنونی افق روشنی در وضعیت سیاسی مصر مشاهده نمی شود و هیچ یک از گروه ها به یکدیگر اعتماد ندارند.
وی افزود: انقلابیون مصر که تجمع خود را از میدان التحریر قاهره در 25 ژانویه 2011 آغاز کردند براین باور بودند که با سرنگونی حسنی مبارک (دیکتاتور مصر) و همچنین نظام دیکتاتوری حاکم در این کشور، نتیجه مورد نظر آنها حاصل می شود، درحالی که هیچ کس نتوانست برای تکمیل روند دموکراسی در مصر تلاش و همکاری کند  و به امیدها برای دوران پس از سرنگونی نظام دیکتاتوری حسنی مبارک تحقق بخشد.
العزباوی با اشاره به دوران پس از سرنگونی نظام دیکتاتوری حسنی مبارک، گفت: مردم مصر به دوره پس از همه پرسی درباره پیش نویس قانون اساسی جدید مصر دل خوش کرده و پیش بینی کرده بودند که پس از همه پرسی، مصر به ثبات می رسد اما این پیش بینی هم به واقعیت نپیوست.
به گفته کارشناس مرکز الاهرام مصر، انقلاب مصر انقلابی سالم  و مستحکم بود، اما اکنون از مسیر اصلی منحرف شده و جامعه مصر و تظاهر کنندگان دیگر نمی توانند بد و خوب را در میان نهادهای دولت و نظام حاکم از هم تشخیص دهند.
وی همچنین درخصوص درخواست الازهر از گروههای سیاسی برای امضای سند اجتناب از خشونت نیز گفت: مخالفان  به الازهر رفتند و براین باور بودند که در این نهاد گفت وگویی جدی به رهبری الازهر آغاز می شود اما متوجه شدند که گفت وگو به معنی واقعی در الازهر وجود ندارد، بلکه این نهاد به ابزاری برای توقف  خشونت تبدیل شده است؛ خشونتی که در حال فراگیر شدن در نهادهای خصوصی و دولتی مختلف بویژه وزارت کشور مصر است و این وزارتخانه به خشونت عادت کرده است.
به گفته کارشناس مصری، مردم مصر، وزارت کشور و نهادهای مختلف دولتی را مسوول خشونت می دانند و این نهادها خود نیز درگیر مشکلاتی شده اند که در جامعه رخ داده است.
العزباوی، تلاش برای اعتماد سازی میان حکومت مصر و مخالفان، تجدید نظر در قانون اساسی، تشکیل کمیته ای متشکل از اساتید علم قانون اساسی و علمای جامعه شناسی، تلاش برای  شناسایی ریشه اختلافات و بررسی راه حل این اختلافات  را برای  برون رفت از بحران کنونی جامعه مصر ضروری دانست و گفت: "محمد مرسی" رئیس جمهوری مصر باید ترکیب کابینه را اصلاح و برای آغاز گفت وگویی جدی و واقعی، پیش از آنکه زمان از دست برود، تلاش کند.
وی در عین حال درخواست برای سرنگوی نظام کنونی مصر را غیرممکن دانست و گفت: سقوط دولت محمد مرسی کشور را به بحرانی می کشاند که پایان آن معلوم نیست.
Ma.22:34
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها