علنی شدن اختلاف بر سر قدرت در عربستان

علنی شدن اختلاف بر سر قدرت در عربستان
دوشنبه 16 بهمن 1391 - 13:45

در نخستین واکنش به انتصاب مُقرِن بن عبدالعزیز کوچکترین برادر تنی ملک عبدالله پادشاه عربستان به عنوان معاون دوم ریاست شورای وزیران، طلال بن عبدالعزیز برادر دیگر پادشاه، مخالفت صریح خود را با این تصمیم ملک عبدالله اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، طلال بن عبدالعزیز با تشکیک درباره عادلانه بودن نظام عربستان، درخواست کرد انتخاب شاهزادگان برای پست های کلیدی در این کشور به نظام ترتیب سِنی بازگردد.
روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی نوشت: شاهزاده طلال بن عبدالعزیز برادر تنی پادشاه که از مقرن بزرگتر است اخیرا در اعتراض به عمل نشدن به قوانین شورای بیعت استعفای خود را اعلام کرده است.
وی درباره استعفای خود در تویتر نوشته است: حکومت هایی که قوانین و اصولی عادلانه را وضع و نظام حاکم بر آنها اقدام به اجرای آن می نمایند، به عنوان نظام های برحق شناخته خواهند شد.
طلال با اشاره به تشکیل شورای بیعت از سوی ملک عبدالله از میان شاهزادگان برای معرفی اعضای خاندان سلطنتی جهت پست های کلیدی در عربستان و نادیده گرفتن آن در معرفی ولی عهد کنونی و نایب دوم شورای وزیران آن کشور گفت: در صورتی که به روش جدید برای معرفی افراد جهت پست های کلیدی (شورای بیعت) عمل نمی شود، بازگشت به عرف قدیم (ترتیب سنی فرزندان ملک عبدالعزیز) بهتر است.
طلال بن عبدالعزیز در این اظهارات که به منزله درخواست برای کنار گذاشتن هیأت بیعت در عربستان به شمار می آید،  خاطرنشان کرد: در صورتی که در این روش ها و سیستم های معرفی افراد، اشکالی وجود دارد، ممکن است بتوان آنها را مورد بازنگری و اصلاح قرار داد تا به هدف مورد نظر از تدوین آنها یعنی عدالت و انصاف دست یافت.
پیش از این ناظران از وجود اختلاف درباره برخی از مواد تشکیل شورای بیعت که از سوی پادشاه و برخی از افراد خاندان حاکم برای معرفی مقرن بن عبدالعزیز (رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان) به عنوان نایب دوم شورای وزیران عربستان خبر داده بودند و برادران بزرگ پادشاه از وی خواسته بودند تا در تصمیم خود مبنی بر معرفی وی تجدیدنظر کند و به عرف حاکم در میان خاندان حاکم مبنی بر ترتیب سنی در معرفی افراد بازگردد. این امر نشان دهنده اعلام آمادگی برخی از شاهزادگان از جمله امیر طلال برای ورود به نزاع شدید جهت رسیدن به حکومت پس از مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز است.
شاهزاده طلال بن عبدالعزیزدر گذشته نیز بارها خواستار انجام تغییراتی ریشه ای در عربستان شده بود.
وی بر این باور است که عربستان باید به طور تدریجی در راستای انجام انتخابات گام بردارد و نقطه آغاز در این زمینه نیز افزایش اختیارات مجلس مشورتی عربستان است.
طلال بن عبدالعزیز، در سال 2009 نیز اعتراض خود به معرفی نایف بن عبدالعزیز برادر دیگرش به عنوان ولیعهد عربستان اعلام کرده و خواستار اجرای قانون هیأت بیعت شده بود.
یادآور می شود نایف بن عبدالعزیز ولیعهد سابق عربستان قبل از رسیدن به مقام پادشاهی در 16 ژوئن 2012 در سن 79 سالگی در سویس از دنیا رفت و ملک عبدالله بدون مشورت با شورای بیعت، برادر دیگرش سلمان بن عبدالعزیز را به عنوان ولیعهد معرفی نمود.
در عربستان معمول بر آن است که پس از مرگ پادشاه یا ولیعهد، نایب دوم شورای وزیران به پست ولیعهدی می رسد.

پربیننده ترین خبرها