انگليس بدنبال جلب همكاري طالبان افغانستان

انگليس بدنبال جلب همكاري طالبان افغانستان
دوشنبه 16 بهمن 1391 - 22:49

لندن (العالم) ـ عضو حزب محافظه كار انگليس گفت كه لندن تلاش مي كند تا قبل از عقب نشيني از افغانستان در سال آينده، با کمک پاکستان و جلب همکاری طالبان امنيت را در اين كشور برقرار كند.

"وفيق مصطفي" روز دوشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: هدف نشست سه جانبه روز دوشنبه حامد كرزاي و آصف علي زرداري روسای جمهوری افغانستان و پاکستان و ديويد كامرون نخست وزير انگليس در لندن، در واقع تهيه يك طرح امنيتي با مشاركت اسلام آباد و كابل و نيز طالبان براي برقراري امنيت در افغانستان پس از عقب نشيني نيروهاي انگليسي و امريكايي از اين كشور است.
وي افزود: انگليس همچنين مي خواهد افغانستان و پاكستان همكاري مستحكمي داشته باشند به گونه اي كه اسلام آباد به كابل در برقراري صلح و امنيت كمك كند، ثبات در افغانستان يك منفعت انگليسي و افغانستاني و پاكستاني است و نيز به نفع كشورهاي منطقه است، ملت افغان نيز مي خواهد كشتارها و عمليات انتحاري به پايان برسد.
عضو حزب محافظه كاران انگليس تاكيد كرد كه رييس جمهوری افغانستان از اين امر هراس دارد كه به محض عقب نشيني نيروهاي خارجي از كشور، کشورش به دوران جنگهاي داخلي بازگردد و حكومت از هم بپاشد. از اين رو بر مشاركت جنبش طالبان در مذاكرات اصرار دارد. طالبان پس از 11 سال جنگ و درگيري به ميز مذاكره بازمي گردد تا در عرصه سياسي افغانستان ايفاي نقش و با دولت همكاري كند ولي تا اين لحظه نحوه اين همكاري مبهم است.
مصطفي اظهار داشت: طالبان موقعيت و جايگاه مهمي در افغانستان دارد و انگليس مي خواهد اين جنبش در فرايند سياسي فعلي براي به ثمررساندن آن مشاركت كند. حامد كرزاي همواره از مشاركت طالبان در اين فرايند سياسي استقبال مي كرد.
كرزاي رييس جمهوری افغانستان و همتاي پاكستاني اش آصف علي زرداري روز دوشنبه در پايان مذاكرات با ديويد كامرون نخست وزير انگليس، متعهد شدند كه براي برقراري صلح در افغانستان طي 6 ماه به توافق برسند و از طرح تاسيس دفتر سياسي جنبش طالبان در قطر اعلام حمايت كردند.
اين سه كشور از گشايش دفتردر دوحه به منظور انجام مذاكرات ميان طالبان و شوراي عالي صلح در افغانستان در چارچوب روند صلح اعلام حمايت كردند.
افغانستان و پاكستان همچنين تصميم گرفتند كه  جهت هماهنگي عمليات آزادي عناصر بازداشت شده طالبان در پاكستان با هدف حمايت از روند صلح و آشتي تدابيري اتخاذ كنند.
18:06
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها