نخستین پاسخ سوریه به حمله اسرائیل

نخستین پاسخ سوریه به حمله اسرائیل
سه شنبه 17 بهمن 1391 - 08:41

اسرائیل روز گذشته اولین تجربه تلخ را از حمله به سوریه چشید و آن زمانی بود که یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه این رژیم از کار افتاد و عملاً از دایره خدمات رسانی خارج شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اثر این اختلال بیش از سه میلیون مشترک شرکت «بیلفون» از دسترسی به خدمات آن باز ماندند، تاثیر این اختلال نه تنها بر شهروندان این رژیم بود، بلکه حتی بر رایزنی‌ها بر تشکیل کابینه این رژیم نیز تاثیر گذاشت.
این اختلال که در کمتر از یک هفته پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک مرکز تحقیقاتی در سوریه صورت گرفت این نگرانی و ترس را میان سران تل‌آویو به وجود آورده که مبادا دوستان سوریه در صدد انتقام گرفتن از این رژیم برآمده و از همین رو ارتش اسرائیل کار تحقیق در این زمینه را بر عهده گرفته است.
رسانه‌های اسرائیلی که روز گذشته این اختلال در تلفن همراه را به صورت گسترده پوشش دادند نوشتند که در نتیجه این اختلال صدها هزار مشترک شرکت بیلفون نه تنها قادر به مکالمه نبودند، بلکه از ارسال پیامک و خدمات اینترنتی این شرکت نیز محروم شدند. متخصصان این شرکت پس از صرف ساعت‌ها کار موق شدند در بامداد دوشنبه بر این مشکل غلبه کنند. این مشل البته باعث نشد تا دو اپراتور دیگر اسرائیل بنام‌های «سسلکوم» و «اورانج» نتوانند این مشکل را پوشش دهند.
این اختلال البته بر شرکت‌های کوچک‌ و کم اهمیت‌تر محلی خدمات رسانی که زیربنای محکم‌تری از بیلفون و سیلکوم ندارند نیز تاثیر گذاشت.
این حمله که به بخش تشخیص مشترکان شرکت بیلفون صورت گرفته و باعث آشفتگی در اتصال خطوط شده، به گفته متخصصان اسرائیلی یک عملیات «تروریستی» بوده است. از ابتدای هفته جاری گروه‌های متعددی سرگرم یافتن دلایل این حمله و مبدأ آن هستند.
در فلسطین اشغالی سازمان‌های مختلفی وظیفه تامین امنیت شبکه‌ها و سازمان‌های حیاتی را از حمله خارجی بر عهده دارند که شاید سازمان امنیت داخلی این رژیم، گروه «سایبر ملی»، وزارت دفاع و ارتش مهمترین آنها باشند.
خارج از دسترس شدن شرکت بیلفون آن هم به مدت یک روز تمام و ناتوانی از حل مشکل آن این شک و شبهه را ایجاد کرده که شاید این حمله‌ای الکترونیکی از طرف کشورهای دشمن بوده باشد. نمونه این اقدام تنها در سال 2010 صورت گرفته که شرکت سیلکوم به مدت یک روز از دسترس خارج شد.
برخی مقامات آگاه اسرائیلی با اشاره به اینکه این رژیم و زیرساخت‌های اینترنتی آن همواره مورد هجوم ارتش سایبری سوریه قرار دارند، بعید نمی‌دانند که این بار نیز این ارتش با کمک برخی از کشورهای دوست موفق شده باشد به تلافی حمله هفته گذشته نیروی هوایی اسرائیل به یک مرکز تحقیقاتی سوریه شرکت بیلفون را از دسترس خارج کند و اقدامات بعدی آن هم در راه باشد.
ارتش سایبری سوریه هفته گذشته علاوه بر آن پایگاه روزنامه هاآرتص را هک کرد، سایت وزارت ارتباطات اسرائیل را نیز از دسترس خارج و مسوولیت آن را هم ارتش سایبری سوریه پذیرفت.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها