کشمکش عربستان و مصر در نشست قاهره

کشمکش عربستان و مصر در نشست قاهره
سه شنبه 17 بهمن 1391 - 14:29

روزنامه السفیر نوشت اجلاس سازمان كنفرانس اسلامي كه فردا و پس فردا در قاهره در سطح سران برگزار مي شود ، شاهد كشمكش خاصي بين عربستان و مصر است.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه السفير چاپ لبنان در گزارشی به قلم احمد عبدالفتاح نوشت: در پي انصراف نامزد چاد از سمت دبيركلي سازمان كنفرانس اسلامي و بعد از اينكه وزراي خارجه سازمان كنفرانس اسلامي ديروز در اجلاس غيرعلني اياد مدني نامزد عربستان را به عنوان دبيركل جديد اين سازمان به جاي اكمل الدين احسان اوغلو انتخاب كردند، اجلاس سازمان كنفرانس اسلامي در قاهره شاهد كشمكش خاصي بين عربستان و مصر است.
اياد مدني پس از پايان دوره دوم احسان اوغلو و تمديد آن به مدت يك سال به علت رقابت شديد ميان سه نامزد آفريقايي و مدني، نامزد شد تا اينكه اين موضوع در اجلاس وزراي خارجه به نفع نماينده عربستان پايان يافت. اين اولين بار است كه رياض نامزدي براي اين سمت معرفي مي كند، هر چند كه مقر اين سازمان در عربستان است و اين كشور نخستين تامين كننده مالي آن به شمار مي رود.
با توجه به علائم موجود احتمال مي رود عربستان براي پايان دادن به رقابت برسر دبيركلي اين سازمان و تحت فشار قرار دادن كشورهاي آفريقايي كه نامزد معرفي كرده اند، تلاش كرده است تا در مقابل مصر كه «اخوان» آن را رهبري مي كند و رياست اين سازمان را در دوره كنوني به عهده دارد، زمام امور را دوباره بدست گيرد.
عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان در اين اجلاس حضور ندارد و برادر ناتنی اش سلمان، وليعهد عربستان رياست هيئت اين كشور را به عهده دارد و از زمان سرنگوني رژيم حسني مبارك در دو سال پيش شاهزاده سلمان بلندپايه ترين مسئول عربستاني است كه به قاهره سفر مي كند.
موضوع سوريه در نشست وزراي خارجه مطرح شد و با وجود منتشر نشدن بيانيه رسمي اين نشست، عمرو رمضان معاون وزير امور خارجه مصر در امور غيرمتعهدها و همكاري اسلامي در كنفرانس خبري درباره اين نشست، اين خبر را تكذيب كرد كه قطر از سازمان همكاري اسلامي خواسته است در بيانيه پاياني ائتلاف ملي مخالف سوريه را به عنوان نماينده قانوني و تنها نماينده ملت سوريه به رسميت بشناسد. وي تاكيد كرد هيچ كشوري چنين درخواستي مطرح نكرده است.
سران كشورهاي سازمان همكاري اسلامي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه در قاهره براي بررسي بحران هاي منطقه به ويژه بحران هاي سوريه ، مالي و فلسطين تشكيل جلسه مي دهند.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها