جنبش ملی ازواد همچنان خواستاراستقلال است

جنبش ملی ازواد همچنان خواستاراستقلال است
سه شنبه 17 بهمن 1391 - 14:43

جنبش ملي آزاديبخش ازواد كه نيروهايي در شمال شرقي مالي مستقر كرده است، پس از عقب نشینی گسترده در برابر ارتش فرانسه و ارتش ملی این کشور، همچنان خواستار استقلال است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جنبش ملي آزاديبخش ازواد - شامل جریانی از طوارق ساکن در شمال کشور مالی - كه نيروهايي در شمال شرقي این کشور مستقر كرده است، می گوید همچنان خواستار استقلال است. اين درحالي است كه نيروهاي فرانسوي براي تحويل شهر كيدال به نيروهاي مالي و آفريقايي آماده مي شوند.
مسئول اطلاع رساني اين جنبش، پس از شکست ها و عقب نشینی گسترده از شهرهای مرکزی و جنوبی که پیش از این با کمک اعضای القاعده متصرف شده بود، گفت: اين جنبش از درخواست استقلال از مالي كه به طور كامل اصل جدايي را رد مي كند، صرف نظر نكرده است.
گروه هاي تندوری مسلح نزدیک به القاعده از جمله جنبش هاي انصارالدين و التوحيد و الجهاد در غرب آفريقا و افراد جدا شده از القاعده در مغرب اسلامي، به سرعت جنگجويان جنبش ازواد را بيرون كردند و كنترل شهرهاي اصلي در شمال مالي يعني تمبكتو، گائو و كيدال را در اختيار گرفتند و در آخر نيروهاي فرانسوي آنها را از اين شهرها بيرون راندند؛ مساله که باعث انزوای جنبش قدیمی و ریشه دار ازواد شد و آنها را به عنوان همدستان القاعده معرفی کرد.
جنبش ازواد اخيرا با برگزاري مذاكرات صلح با دولت مالي موافقت كرده بود و ديونكوندا تراوري رئيس جمهور مالي اعلام كرد كه دولتش آماده مذاكره با اين جنبش است به شرط اينكه از درخواست جدايي چشم پوشي كند. 
به گزارش العالم، جنبش ازواد از زمان استقلال کشور مالی از فرانسه در سال 1936در چندین نوبت اقدام به شورش مسلحانه علیه دولت مرکزی کرده و خواستار استقلال شمال این کشور از جنوب شده است. آنها دولت مرکزی را متهم می کنند که در روند توسعه هیچ توجه ای به مناطق شمالی کشور نداشته و بیشتر توجه خود را به شهرهای مرکزی و جنوبی مبذول کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها