اعتصاب عمومي در تونس همزمان با تشییع "بلعید"

اعتصاب عمومي در تونس  همزمان با تشییع
جمعه 20 بهمن 1391 - 17:57

همزمان با افزایش اختلاف نظرهاي موجود ميان حزب حاكم تونس و ترور شكري بلعيد از سران مخالف نظام،اتحاديه سراسري كار تونس امروز جمعه (20 بهمن ماه) را در این کشور روز اعتصاب عمومي اعلام كرده است.

به گزارش خبرنگار شبكه خبري العالم از تونس، اختلاف نظرهاي حزبي و گروهي در تونس، با برگزاری نشست هاي متعدد به منظور يافتن راه حلي براي برون رفت از بحران همراه شده بود، اما در اين ميان ترور بلعيد بر پيچيدگي اوضاع افزود.
در پی وقوع این حادثه جنبش النهضه در داخل دچار اختلاف شد و در همين حال، اتحاديه سراسري كار تونس امروز جمعه را روز اعتصاب عمومي اعلام كرد.
در چنين شرايطي، انتظار مي رود تا چند ساعت ديگر در سراسر اين كشور تحولات مهمی پدید آید و دغدغه اصلي، ساختار كابينه اي است كه حماد جبالي نخست وزير تونس اعلام خواهد كرد.
اين در حالي است كه جنبش النهضه تونس (حزب حاكم) مخالفت خود را با تصميم نخست وزير در باره تشكيل كابينه فن سالار (تكنو كرات) اعلام؛ و تاکید كرد كه به رايزني ها براي تشكيل كابينه سياسي ادامه خواهد داد. در چنین شرایطی، یک پلیس هم در درگيري نيروهاي امنیتی با تظاهركنندگان معترض به ترور "شكري بلعيد"، به قتل رسید.
حماد جبالي نخست وزير تونس در پي افزايش اعتراض‌ها به قتل شكري بلعيد (رهبر اصلي مخالفان تونسي)، روز چهارشنبه در يك سخنراني تلويزيوني اعلام كرد كه دولت را منحل خواهد كرد و دولت جديد او شامل "افرادي شايسته و بدون هيچ گونه وابستگي سياسي" خواهد بود و "در اسرع وقت" انتخابات برگزار خواهد شد.
شكري بلعيد صبح چهارشنبه (18 بهمن) هنگام خروج از خانه‌ خود در پايتخت تونس به ضرب گلوله كشته شد.
"بدرالدين عبدالكافي" نماينده جنبش النهضه در مجلس موسسان تونس، در این باره به خبرنگار العالم گفت: نظر نخست وزير در اين خصوص مرا غافلگير كرد، زيرا اين رويكرد ممكن است نتواند مشكلات را حل كند و به جای آن كشور را درگير وضع سياسي نابساماني كند كه برون رفت از آن مشكل باشد.
حزب حاكم تونس با تصميم حمادي جبالي، نخست وزير اين كشور براي انحلال كابينه و تشكيل دولتي از افراد فن‌سالار مخالفت كرده و معتقد است كه تونس اكنون به يك دولت سياسي نيازمند است.
از سوی دیگر، مردم تونس به ترور شكري بلعيد واكنش شدید نشان دادند و شهرهاي این کشور ناآرام شد.
مردم در شهرهاي مختلف تظاهرات اعتراض آميز برگزار كرده و دفاتر جنبش حاكم النهضه را در چندين منطقه به آتش كشيدند، اما بيشترين تنش ها در پايتخت اين كشور رخ داد كه در آن مردم با نيروهاي پليس درگير شدند و در اين درگيري يكي از نيروهاي پليس كشته شد.
اين تنش ها، "حماد جبالي" نخست وزير تونس را به شتاب بخشيدن به تصميم گيري درباره تشكيل كابينه نجات ملي واداشت، اما جنبش النهضه در برابر رويكرد نخست وزير موضع گرفت.
از سوي ديگر خانم "ساميه عبو" نماينده حزب "كنگره براي جمهوري والا" در گفت و گو با العالم اظهار داشت: قانون اساسي از اصل هايي درباره پس گرفتن راي اعتماد به كابينه سخن گفته و به منظور تشكيل كابينه تكنوكرات بدون استعفاي وزيران (يا راي عدم اعتماد به آنان)، اختیاراتی برای نخست وزير در نظر گرفته است.
02-22-50
26
 

پربیننده ترین خبرها