فیگارو: انفجار بلغارستان، کار اتباع کانادا و استرالیا بود

فیگارو: انفجار بلغارستان، کار اتباع کانادا و استرالیا بود
شنبه 21 بهمن 1391 - 20:21

روزنامه فرانسوی فیگارو نوشت: عوامل انفجار بورگاس بلغارستان که به کشته و زخمی شدن چند گردشگر صهیونیست انجامید و حزب الله لبنان به انجام آن متهم شده است، تبعه کانادا و استرالیا بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، در میان افرادی که دولت بلغارستان آنها را به دست داشتن در انفجار بورگاس در ماه ژوئیه سال 2012 متهم کرد، اسامی افرادی از حزب الله لبنان به چشم نمی خورد و با وجود این که براساس ادعای تسفیتان تسفیتانوف وزیر کشور بلغارستان، افراد مذکور از اعضای شاخه نظامی حزب الله به شمار می آیند، اما در میان اسامی آنها، نام هایی مانند محمد، علی، حسن، حسین یا جعفر به چشم نمی خورد. بلکه آنها عبارتند از: «جک فیلیپ مارتین، رالف ویلیام ریکو و براین جایمسون».
روزنامه فرانسوی "فیگارو" به نقل از منابع تحقیق بلغارستانی می نویسد، دو نفر از این افراد، کانادایی و یک نفر دیگر استرالیایی است. روزنامه مذکور با بیان این که نفر اول، بمب کار گذاشته برای گردشگران اسرائیلی در شهر بورگاس بلغارستان را منفجر کرده است، وی را به نوعی "شهادت طلب" نامیده است. روزنامه مذکور ریکو و جایمسن را دارای اصالت لبنانی می داند و بر این باور است که یکی از آنها مغز متفکر گروه و طراح انفجار مذکور بوده است و آنها پس از انفجار مذکور به یک کشور اروپایی سفر کرده و پس از آن به لبنان بازگشته اند.
دستگاه های امنیتی لبنان از دیروز تحقیقات درباره صحت این اطلاعات را آغاز کردند. اما با بررسی های انجام شده مشخص شد که هیچ کدام از افراد مذکور هرگز وارد لبنان نشده اند.
روزنامه لبنانی الاخبار در این باره می نویسد: چند منبع امنیتی لبنانی اعلام کرده اند که دستگاه های امنیتی بلغارستان هرگز درباره ورود این افراد به لبنان استعلام نکرده اند.
اما نکته در اینجاست که موضوع ورود یا عدم ورود اعضای فرضی "شاخه نظامی حزب الله" به لبنان، تنها علت تردید مقامات امنیتی بیروت به روایت بلغارستان در این باره نبوده است. بلکه عده ای دلایل دیگری در این زمینه دارند.
یک منبع امنیتی ضد جاسوسی در لبنان در این باره اظهار می دارد که دستگاه های امنیتی بلغارستان، یکی دستگاههای امنیتی اروپایی است که به ویژه در دو دهه اخیر، بیشترین همکاری را با دستگاههای جاسوسی رژیم صهیونیستی داشته است. دلیل این امر نیز بازجویی از برخی از مزدوران موساد است که در سالیان اخیر در لبنان دستگیر شده اند.
برخی از این افراد اعتراف کرده اند که سفارت بلغارستان در لبنان با کمک به به مزدوران رژیم صهیونیستی، زمینه مسافرت آنها به بلغارستان را فراهم می کند و آنها در آن کشور با عوامل جذب یا واسطه ها دیدار می کنند.
یکی از این عوامل اظهار داشته است که آنها برای دریافت ویزا به سفارت بلغارستان در بیروت مراجعه می کردند، اما درخواست های آنها مورد پذیرش واقع نمی شد. زمانی که این امر را به واسطه ها اطلاع می دادند، به آنها گفته می شد که روز بعد به سفارت بلغارستان در بیروت مراجعه کنند. این مزدوران با مراجعه به سفارتخانه مذکور در روز بعد درمی یافتند که بدون آن که در مدارک و پرونده آنها تغییری به وجود آمده باشد، با صدور ویزا برای آنها موافقت شده است. البته این نوع اقدامات فقط به سفارت بلغارستان محدود نمی شد، بلکه سفارتخانه های جمهوری چک و مجارستان نیز در چنین اقداماتی دست داشتند. البته باید در نظر داشت که مقامات لبنانی، به طور علنی یا محرمانه به این اقدام سفارتخانه های مذکور هیچ گونه اعتراضی نکرده یا درباره آن هشداری نداده اند.
افزون بر این یکی از مزدورانی که اخیرا به اتهام جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دستگیر شده، در بلغارستان زندگی می کرده است. وی در بازجویی ها اظهار داشته است که دستگاه اطلاعاتی بلغارستان، حدود 20 سال پیش وی را به خدمت گرفته است و از وی می خواسته که اطلاعاتی کاملا مشابه اطلاعات مطالبه شده از سوی موساد از سایر مزدوران را در اختیار آنها قرار دهد. بنابراین اطلاعات مورد نظر دستگاه اطلاعاتی بلغارستان و رژیم صهیونیستی کاملا مشابه یکدیگر بوده است و سفارتخانه بلغارستان در بیروت برای مزدوران اسرائیل، تسهیلاتی قائل شده است.
روزنامه فیگارو دو روز پیش با انتشار گزارشی به نقل از منابع تحقیقات بلغاری مدعی شده بود که جک فیلیپ مارتین، رالف ویلیام ریکو و براین جایمسون که دو نفر اول کانادایی و سومین نفر استرالیایی است، مسئول حمله ای هستند که به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر انجامید.
به ادعای این روزنامه، جک فیلیپ مارتین در جریان انفجار بمب سه کیلویی که آن را در کیف خود حمل می کرد کشته شد، اما دو همدست وی که دارای اصالت لبنانی هستند از طریق یک کشور اروپایی به لبنان بازگشتند. این در حالی است که به گفته مقامات دولتی لبنان، افراد مذکور هرگز به لبنان وارد نشده اند.

پربیننده ترین خبرها