ائتلاف حاكم تونس در تنگنای تقسيم غنايم

ائتلاف حاكم تونس در تنگنای تقسيم غنايم
دوشنبه 23 بهمن 1391 - 23:23

حزب المجد تونس، احزاب حاكم و احزاب مخالف دولت را مسئول بحران اين كشور دانست و از آن ها خواست از تعيين پيش شرط هاي غيرقابل اجرا در مسیر حل بحران دست بردارند.

" عبدالوهاب الهاني" رئيس حزب المجد تونس شامگاه دوشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: ما تاوان اشتباهاتي را مي پردازيم كه گروه ها بعد از انتخابات مجلس موسسان مرتكب شدند.
الهاني گفت: تشكيل مجلس موسسان بايد به شكل گيري طرز تفكر توافقي براي اداره امور كشور و تدوين قانون اساسي منجر شود اما نخبگان سياسي در دستيابي به چنين هدفي شكست خوردند.
وي افزود: در تونس كابينه اكثريت تشكيل شد و مخالفان در اقليت قرار گرفتند و كشور به گونه اي بود كه گويا اوضاع عادي است در حالي كه اوضاع كشور استثنايي بود و همين مساله به بروز دودستگي در عرصه سياسي منجر شد و اين دودستگي از طبقه حاكم در ميان ائتلاف سه گانه آغاز شد.
الهاني در ادامه خاطر نشان كرد: بحران تونس با اختلاف داخلي تروئيكا ( ائتلاف سه گانه حاكم ) بر سر تسليم " البغدادي المحمودي " نخست وزير سابق ليبي شدت گرفت و اكنون اختلافات به مرحله تازه اي رسيده و به داخل حزب النهضه نيز سرايت كرده كه عهده دار رهبري ائتلاف حاكم و كابينه است.
"محمد البراهمي" دبيركل جنبش خلق تونس و نماينده اين جنبش در مجلس موسسان نيز، بحران تونس را نه در ميان نيروهاي دموكرات، بلكه ميان نخبگان سياسي دانست كه تقسيم قدرت را پيشه كرده اند.
البراهمي در گفت و گو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد: مثلث قدرت كه از جنبش النهضه، حزب كنگره و حزب التكتل تشكيل شده، گرفتار بحران شده است زيرا تفكري كه در حاكميت مدنظر داشتند، تفكر تقسيم غنايم بود، نه تفكر رهنمون شدن كشور به ساحل امن و محقق ساختن انتقال به دموكراسي با كمترين هزينه ممكن.
وي افزود: كساني كه حاكميت را به مثابه غنايم تقسيم كردند، از اداره امور حكومت بازماندند و كشور را گرفتار بحران هاي متعدد اقتصادي، اجتماعي و امنيتي كردند و حتي از تغيير و تعديل وزارتي نيز ناتوان ماندند، زيرا هر يك از طرف ها به سهم خود از غنايم چنگ انداخته بود و نمي توانست براي مصلحت تونس و براي منافع ملي از سهم خود بگذرد.
دبيركل جنبش خلق تونس خاطر نشان كرد: آن ها نتوانستند تعاملي مثبت با طرح ارائه شده از سوي نخست وزير براي تشكيل كابينه تكنوكرات داشته باشند و به همين سبب اكنون دچار وضعي بسيار نابسامان شده اند تا جايي كه جنبش النهضه حاضر است دبيركل خود را كه عهده دار پست نخست وزيري است، قرباني كند.
البراهمي ابراز اميدواري كرد كه جریان سه گانۀ حاكم بر تونس و به ويژه جنبش النهضه به اين درك و نتيجه برسند كه ديگر امكان تك روي وجود ندارد و هر كس كه بخواهد همه چيز را از آن خود كند، همه چيز را از دست خواهد داد.
26
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها