قطر: سازمان امنیت‌ منطقه‌ای با حضور ایران تشکیل شود

قطر: سازمان امنیت‌ منطقه‌ای با حضور ایران تشکیل شود
سه شنبه 24 بهمن 1391 - 10:42

نخست وزیر قطر در اقدامی عجیب و قابل تامل خواستار تشکیل سازمان امنیت منطقه‌ای با مشارکت ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم حمد بن جاسم روز گذشته در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی شورای روابط عربی- بین‌المللی در کویت ضمن طرح درخواست مزبور گفت: روابط اعراب و ایران کهن و استوار است و می‌تواند در برابر بحران‌ها و تنش‌های غیر منتظره پایدار بماند و طرفین جایگزینی جز هم‌زیستی ندارند.
این اظهارات عجیب در حالی توسط نخست‌وزیر قطر که این‌ روزها در سودای به هم زدن نظم منطقه‌ای با مداخله در کشورهای مختلف از جمله ایران است، ایراد می‌شود که مشخص نیست هدف و غایت این شیخ قطری چه می‌باشد.
این اظهارات شکایت برخی طرف‌های عربی را در پی داشته است. روزنامه عرب آنلاین وابسته به امارات متحده عربی که در لندن منتشر می‌شود اما با ارائه خبر مزبور، به نقل از "تحلیل‌گران" اظهارات نخست وزیر قطر را بشدت مورد انتقاد قرار داد:
این روزنامه که به نظر می‌رسد نتوانسته به اهداف اصلی شیخ قطری پی ببرد و تنها ظاهر مساله را دیده است، نوشت که «اظهارات دوحه تکرار فراخوان‌های ایران برای تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه و دخالت ندادن غرب در این زمینه است.»
تحلیل‌گر عرب آنلاین در ادامه با بیان این مساله که طرح جدید قطر ناشی از آن است که این کشور دیگر نقش فعال و موثری برای خود در منطقه نمی‌بیند یا با برقراری روابط با قدرت های منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال ایفای نقش قهرمانان است، دلیل آن را در نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره جستجو کرده است.
به نوشته این روزنامه، اجلاس سران کنفرانس همکاری اسلامی در قاهره شاهد ابتکار ایران و اخوان المسلمین برای ایجاد پیمان میان کشورهای حامی اسلام سیاسی بود که به گفته برخی منابع قطر نیز از این ابتکار حمایت می‌کند. ارتش مصر اما بشدت با صرف اندیشه درباره تغییر موازنه قوا در منطقه مخالفت کرده است.
دوحه تلاش می‌کند گرو‌ه‌های اخوان المسلمین را که در مصر و تونس به قدرت رسیده‌اند کنترل و در مقابل حمایت مالی از آنها به ایفای نقش دراین کشورها اقدام کند.
این روزنامه وابسته به امارات در ادامه نوشته است که هدف دوحه آن است تا غرب را درباره نقش موثر خود بر گروه‌های "اسلامگرای" به قدرت رسیده در کشورهای عربی متقاعد کند و آمادگی‌اش را برای ایفای نقش میانجی میان غرب و آنها نشان دهد.
عرب آنلاین می‌افزاید: "کارشناسان  روابط بین‌الملل" تلاش‌های قطر را برای سوار شدن بر موج پیمان‌های منطقه ای و نشان دادن خود به عنوان طرفی فعال در این عرصه کم اهمیت دانسته‌اند. آنها با اشاره به شکست دوحه در  بازی با برگ برنده‌های خود در لیبی و سوریه – گروه‌های به اصطلاح جهادی – اظهار داشته‌اند که این برگ برنده خشم آمریکا را از دوحه در پی داشته است.
به نوشته این روزنامه؛ محافل مختلفی در واشنگتن در پی قتل سفیر آمریکا در لیبی با اشاره به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی قطر از گروه‌های به اصطلاح جهادی از دوحه خواستند بازی با آتش را متوقف کند.
علاوه بر این واشنگتن به صراحت به قطر دستور داده است که حمایت‌های مالی‌اش را از گروه‌های جهادی در سوریه - مندرج در فهرست ترور آمریکا که منظور همان جبهه‌النصره باشد- را متوقف کند. محافل سیاسی و رسانه‌ای فرانسه نیز به تازگی شاهد اعتراض به نقش قطر در حمایت از گروه‌های جهادی مالی بوده است.
به نظر می‌رسد که این روزنامه وابسته به امارات به نوعی اختلافات میان دوحه و ابوظبی را برجسته کرده که بیشتر ناشی از فعالیت جماعت اخوان المسلمین در امارات باشد که شواهدی از ارتباط آنها با قطر به دست آمده است.

پربیننده ترین خبرها