توافق دوحه مشکلات دارفور را حل نمی کند

توافق دوحه مشکلات دارفور را حل نمی کند
سه شنبه 24 بهمن 1391 - 13:16

العالم - مسئول اطلاع رساني گروه شورشي "عدالت و مساوات" در غرب سودان با رد هرگونه توافق آتش بس با دولت این کشور، توافق دوحه را ناتوان از حل بحران دارفور دانست.

"جبرئيل آدم بلال" با تاکید بر اینکه جنبش عدالت و مساوات با دولت خارطوم توافق آتش بس امضا نکرده است، به شبكه خبري العالم، گفت: يك گروه كوچك منشعب شده از اين جنبش با دولت در دوحه توافق آتش بس را امضاء کرده و این گروه نماينده جنبش عدالت و مساوات نيست.
دولت سودان و گروه شورشی عدالت و مساوات دارفور یکشنبه شب در دوحه توافق نامه آتش بس امضا کردند؛ برقراری آتش بس فوری و آغاز مذاکرات جدی برای دستیابی به راه حلی فراگیر در بحران دارفور از مفاد اصلی این آتش بس است.
دولت سودان با میانجیگری قطر در سال 2011، قرارداد صلحی را با گروه‌های شورشی منعقد کرد، اما گروه شورشی عدالت و مساوات در این پیمان صلح شرکت نکرد.
مسئول اطلاع رساني گروه شورشي"عدالت و مساوات" حل مشکلات دارفور و پایان یافتن جنگ در سودان در پی این توافق آتش بس را بعيد دانست و دولت خارطوم را به فرار از گفتگو درباره دلیل اصلی بحران متهم کرد.
وي تصريح كرد: یک سال و نیم گفتگو با حزب كنگره ملي حاكم به شکست منتهی شده است.
بلال موضع سياسي و نظامي گروه شورشی عدالت و مساوات را سرنگونی دولت عنوان کرد و افزود: شاخه منشعب شده ای که به اسم جنبش عدالت و مساوات با دولت توافق آتش بس امضا کرده است، برای حزب كنگره ملي و دستگاههاي امنيتي وابسته به دولت فعالیت می کند.
جبرئيل آدم بلال، افزود: با گروهی توافق آتش بس امضا شده که تحت نظارت نيروهاي سوداني و چادي قرار دارند و برای تاثیر گذاری در عرصه سودان هیچ وزنه ای نیستند.
دارفور ناحیه‌ای در غرب سودان متشکل از سه استان دارفور غربی، دارفور شمالی و دارفور جنوبی است؛ جنگ در دارفور که از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شده تاکنون بیش از ۲۰۰هزار کشته و بیش از 2 میلیون آواره به جا گذاشته است.
شورشیان خواستار جدایی دارفور از سودان هستند.
11-18:17

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها