علی حیدر: آماده ام در ژنو با خطیب دیدار کنم

علی حیدر: آماده ام در ژنو با خطیب دیدار کنم
سه شنبه 24 بهمن 1391 - 14:48

علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه می‌گوید که دمشق برای اعزام وی به خارج از کشور برای گفت و گو با مغاذ الخطیب رییس گروه مخالفان دولت موسوم به شورای ملی سوریه در خصوص تدارکات مربوط به گفت وگوی ملی، آمادگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حیدر در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین آمادگی خود را برای عزیمت به هر کشور خارجی برای گفت و گو با الخطیب اعلام کرد.
این وزیر سوری در تببین هدف گفت و گوی ملی، به چشم انداز یک رقابت حقیقی برای تعیین اعضای یک پارلمان چندحزبی و نیز رییس جمهوری کشور در پی پایان دوره ˈبشار اسدˈ در سال آینده اشاره کرد.
حیدر افزود: گفت‌وگو به معنی ساز و کاری برای دستیابی به انتخابات آزاد برای پارلمان و ریاست جمهوری است. این یکی از اهدافی است که سر میز مذاکره مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. تحقق این هدف می‌تواند نتیجه مذاکرات و نه پیش شرط باشد، ما مخالف گفت‌وگویی هستیم که صرفا قدرت را از یک طرف به طرف دیگر منتقل کند.
حیدر همچنین ضمن اشاره به ممنوعیت ورود وی و دیگر اعضای دولت سوریه به حوزه قلمرو اتحادیه اروپا براساس تحریم‌های این اتحادیه، در عین حال ژنو را مکان مناسبی برای مذاکرات مقدماتی با الخطیب دانست و سپس تاکید کرد که با این وجود، گفتوگوهای ملی باید در خاک سوریه انجام شود، زیرا با شان و اعتبار این کشور ارتباط دارد.
حیدر همچنین گفت که مجوز و مدارک لازم برای بازگشت تمامی معارضان خارج نشین تهیه می‌شود و امنیت آنها برای ورود به سوریه و خروج از کشور تضمین خواهد شد.
این مقام سوری چرخش سیاسی الخطیب، تغییر شرایط منطقه و بین‌الملل و بن‌بست راه حل نظامی را انگیزه دمشق از پیگیری این نوع رویکرد به مذاکرات دانست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها