خدمتکاران خارجی دغدغه اصلی سعودی‌ها

خدمتکاران خارجی دغدغه اصلی سعودی‌ها
سه شنبه 24 بهمن 1391 - 19:01

رئیس سابق شبکه سعودی العربیه تأکید کرد، عربستان دارای جامعه‌ای است که دغدغه اصلی آن خدمتکاران است، و مسئولان این کشور به مسائل مهمی مانند توسعه منابع و درآمدها و ساختن آینده این کشور که فاقد هرگونه تکیه گاهی است، توجهی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبد الرحمن الراشد" امروز (سه شنبه) در مطلبی در روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" نوشت: در آینده وقتی مورخان درباره عربستانی‌های این دوران می نویسند، با بررسی مطبوعات عربی این برداشت را خواهند داشت که عربستانی‌ها جامعه‌ای مرفه و فاقد انگیزه بودند که هیچ مساله اساسی نداشته؛ و مسائل حاشیه‌ای آن ها را از این شاخه به آن شاخه منتقل می کرد.
الراشد با ذکر چند مورد از مهم ترین عناوین مطبوعات عربی تاکید کرد: تاریخ نگاران عربستان با نقل مهم ترین مطالب مطبوعات عربی؛ از زن خدمتکاری خواهند نوشت که کودک کارفرمای خود را در دیگ پخته است، یا کارفرمایی که کارگر خود را به مدت 20 سال در طویله ای زندانی کرد، یا تماس‌های پی در پی شهروندان برای جلوگیری اعزام خدمتکار از فیلیپین و اندونزی به عربستان و سرانجام تاکید سریلانکا بر این که علیرغم شایع شدن قتل یک خدمتکار سریلانکایی به اتهام کشتن نوزدای خردسال، این کشور جلوی سفر زنان خدمتکار سریلانکایی به عربستان را نگرفته است.
الراشد تاکید می کند که در این بین، وزیر کار به عنوان شاخص ترین وزیر عربستانی مطرح خواهد شد زیرا مطبوعات بیش از هر کسی به او توجه دارند؛ این وزیر عربستانی دشمنان و دوستانی بین جوانان پیدا کرده، و علت این مساله جذب خدمتکاران خارجی برای کار در عربستان است. نویسنده این مقاله با زبانی مرثیه آلود درباره اقتصاد عربستان می نویسند: موضوع جذب "خدمتکار" اکنون موفق ترین بخش در اقتصاد عربستان است؛ زیرا شرکت های سعودی در پی سقوط بازار بورس، چاره ای جز روی آوردن به بازار جذب خدمتکار برای کار در عربستان نیافتند، و این در حالی است که در این بخش نیز ناچارند با مشکل کفالت و همچنین مشکل رشوه خواری در این بازار دست و پنجه نرم کنند. به این ترتیب در حالی که اقتصاد خانواده های سعودی از ضعف درآمد رنج می برد، آمار اقتصاد سعودی حاکی از آن است که بیش از 100 میلیارد ریال عربستان در بازار جذب خدمتکاران مبادله می شود.
به عقیده این نویسنده عرب، پژوهشگران اجتماعی در بررسی زندگی مردم عربستان، پیوندی مستقیم میان ناکامی زن عربستانی در دستیابی به حق رانندگی با جذب خدمتکاران خارجی خواهند یافت. زیرا عربستان برای حل ممنوعیت رانندگی زن به جای این که با این مساله کنار بیاید، اقدام به جذب حدود یک میلیون راننده مرد از کشورهای مختلف کرد، تا به خدمت خانواده های عربستانی در آیند و پدر خانوار ناچار خواهد بود ماهانه 300 دلار به راننده خانواده بپردازد.
نکته جالب این که برخلاف تساهل در خصوص زنان عربستانی، تسامح عجیبی با زنان بیگانه ای صورت می‌گیرد، زنای که در قالب خدمتکار وارد خانه های مردم عربستان می شوند. این زنان آداب و سننی با خود می آورند که بسیاری از ممنوعیت‌ها و محدودیت های قدیمی را بدون هیچ مقاومتی حتی در خانواده های محافظه کار می شکنند.
الراشد اظهار داشت: جامعه عربستان را باید جامعه ای دانست که دغدغه اصلی آن خدمتکاران است، و مسئولان توجهی به مسائل مهمی مانند توسعه منابع و درآمدها و ساختن آینده این کشور که فاقد هرگونه تکیه گاهی است، ندارند. در حال حاضر خدمتکاران وارداتی حقوق ارزانی دریافت می کنند و طبیعی است که خانواده ها به استخدام آن ها تمایل نشان دهند، اما وقتی منابع عربستان به پایان برسد، خدمتکاران نیز بهایی گران تر تقاضا خواهند کرد و در آن زمان است که خانواده های تنبل بار آمدۀ عربستان آرزو خواهند کرد که کاش به جای خرج کردن منابع خود برای استخدام خدمتکار، این هزینه را صرف آموزش فرزندان خود می کردند و تاریخ کشور خود را تغییر می دادند.
 
"عبد الرحمن الراشد" سال 2010 پس از پخش برنامه ای از شبکه العربیه تحت عنوان "اسلام و غرب" در خصوص ارتباط تاریخی مؤسس آل سعود و جریان وهابیت در عربستان، بدون هیچ توضیحی از ریاست این شبکه استعفا داد.
 

26

پربیننده ترین خبرها