با ارسال نامه به شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت

اعتراض دمشق به کارشکنی های آنکارا

اعتراض دمشق به کارشکنی های آنکارا
جمعه 27 بهمن 1391 - 21:01

وزارت امور خارجه سوریه امروز (جمعه) با ارسال نامه به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیر کل این سازمان، ترکیه را به تلاش برای منع مخالفان سوری از پذیرفتن طرح بشار اسد رئیس جمهوری سوریه متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، وزارت امورخارجه سوریه در نامه اعتراضی خود آورده است: ترکیه دشمنی خود با سوریه را افزایش داده است و مجدانه تلاش می کند که برخی مخالفان سوری را از پذیرفتن طرح بشار اسد برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه منع کند .   
وزارت امور خارجه سوریه نقش ترکیه را مخرب توصیف کرد و افزود: ترکیه برخلاف قانون بین الملل همچنان به دخالت مستقیم و غیرمستقیم خود در امور داخلی سوریه ادامه می دهد که این امر صلح و امنیت منطقه و جهان را به خطر می اندازد.
وزارت امور خارجه سوریه در ادامه نامه خود آورده است که دولت آنکارا خاک ترکیه را به مخفیگاه و آموزشگاه نظامی گروه های تروریستی از جمله القاعده و جبهه النصره تبدیل کرده، از این گروه ها حمایت مالی و تسلیحاتی می کند و در نهایت آنها را برای جنگ با ارتش و مردم سوریه به داخل این کشور می فرستد.
گفتنی است بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز 6 ژانویه 2013 طرحی را برای حل مسالمت آمیز بحران این کشور پیشنهاد کرد؛ این شامل برگزاری مذاکرات ملی و برگزاری همه پرسی درباره بیانیه
پایانی آن، تشکیل دولت فراگیر و برگزاری انتخابات پارلمانی است .
مخالفان سوری طرح بشار اسد را نپذیرفتند ولی احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی  معارض پس از ناکامی شورشیان در پیشروی به سمت دمشق و گسترش حضور خود در شهرهای مهم و تاثیرگذار، آمادگی خود را برای مذاکره به شرط کناره گیری نظام بشار اسد از قدرت اعلام کرد و دولت دمشق نیز هفته گذشته آمادگی خود را برای مذاکره با مخالفان بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرد.
ترکیه احساس می کند علی رغم سرمایه گذاری سنگین در سوریه و ویرانی زیرساخت های اصلی این کشور، ورود مخالفان به مذاکره با نظام حاکم، در حقیقت شکست همه این سرمایه گذاری ها است و از این رو تلاش می کند با تحریک شورشیان مسلح از یک سو جهت تشدید عملیات نظامی و تهدید مخالفان سیاسی به قطع حمایت های مختلف، موضوع مذاکره دولت و مخالفان را ناکام بگذارد.
گفتنی است که در صورت شروع مذاکرات سوری - سوری، در حقیقت آخرین میخ به تابوت حزب عدالت و توسعه ترکیه و سرنوشت سیاسی رهبران این حزب به دلیل هزینه گزاف و بی نتیجه در سوریه زده خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها