سکوت درباره تخریب آخرین آثار اسلامی در عربستان

سکوت درباره تخریب آخرین آثار اسلامی در عربستان
شنبه 28 بهمن 1391 - 14:35

با ادامه روند تخریب آثار اسلامی در عربستان و به‌ویژه مسجد الحرام در سایه سکوت محافل بین المللی و حتی سازمانهای مدعی دفاع از میراث فرهنگی و آثار تاریخی؛ اکنون فقط بحث و جدل درباره یکی از آثار قدیمی دوره "عثمانی" در این مکان مقدس بالا گرفته است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، یکی از آثار تاریخی برجا مانده از دوره عثمانی در مسجد الحرام، به بخشی از درگیری های میان حامیان حفظ آثار تاریخی مکه مکرمه و مسئولان تخریب این آثار به بهانه توسعه و نوسازی تبدیل شده است.
این اثر تاریخی یکی از کهن‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده مسجد الحرام است که بزودی به عنوان بخشی از فرایند توسعه مسجد الحرام - به بهانه فراهم کردن امکان افزایش شمار نمازگزاران- از بین خواهد رفت.
"عرفان العلوی" رئیس موسسه میراث [فرهنگی ] اسلام، که در عرصه حمایت از اماکن تاریخی عربستان فعالیت می کند؛ مقامات این کشور را به تخریب میراث فرهنگی مکه مکرمه متهم کرد.
وی افزود: بخش های بسیار مهمی از آثار معماری مکه مکرمه و مدینه منوره به علت پروژه‌های بازسازی و توسعه در حال از بین رفتن است.
این در حالی است که به گفته این مورخ عربستانی که در لندن اقامت دارد راه های بهتری برای برخورد با این موضوع وجود دارد.
 
تخریب به بهانه نوسازی
العلوی خاطرنشان کرد: "من مخالف توسعه مسجد الحرام نیستم اما آن ها می توانند این کار را بدون تخریب آثار تاریخی انجام دهند. اما روشن است که مقامات سعودی هرگز توجهی به این بعد از مسئله ندارند."
العلوی گفت: مساجد و آثار تاریخی در عربستان در معرض تهدید و تخریب قرار دارند.
"سی ان ان" در گزارشی در این خصوص نوشت: "گروه بن لادن" مسئول پروژه‌های توسعه، از زبان مدیر این پروژه ها اعلام کرده که هدف از این طرح جدید (در مسجد الحرام) ایجاد مناطق بیشتر برای نماز است، تا از ازدحام حجاج جلوگیری شود.
اخیرا مسئولان ترکیه نیز از نابودی این اثر تاریخی اظهار نگرانی کرده اند.
 
تلاش ترکیه برای حفظ آثار دوره عثمانی در عربستان
وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرده است که از سال 2010 میلادی این موضوع را با مقامات عربستان مورد بحث و بررسی قرار داده است.
اداره موزه‌ها و اماکن فرهنگی ترکیه که گویا فقط نگران حفظ آثار دوره "عثمانی" است، در این باره به "سی ان ان" گفت: حفظ این آثار بسیارمهم است؛ زیرا یادآور وضعیت دولت عثمانی در آن دوره می باشد.
آنکارا در سال 2002 هم از تخریب قلعه موسوم به "الاجیاد العثمانیة" که در پایان قرن 18 میلادی بر روی تپه ای مشرف بر کعبه ساخته شده بود، ابراز نارضایتی کرد.
مقامات سعودی قلعه و تپه مذکور را با هدف تامین فضای بیشتر برای آسمان خراش‌های اطراف مکه مکرمه تخریب کردند؛ با این حال وزیر فرهنگ وقت ترکیه اقدام عربستان را "وحشیانه" خواند.
چهره مکه مکرمه طی ده سال گذشته بسیار تغییر کرده است؛ منطقه اطراف مسجد الحرام مملو از ساختمان های جدید شده است که شاید بارزترین آن‌ها هتل 120 طبقه ای باشد که از نظر ظاهری همانند برج "‌بیگ بن" لندن است.
 
تخریب 95 درصد آثار تاریخی عربستان طی دو دهه
بنیاد امور خلیج فارس که مرکز آن در آمریکا قرار دارد، اعلام کرده که در عربستان 95 درصد بناهایی که عمر آنها به صدها سال پیش باز می گردد، طی دو دهه گذشته تخریب شده است. این در حالی است که مقامات سعودی مدعی هستند این تغییرات بخشی از پروژه نوسازی شهر و به نفع حجاج است.
مقامات سعودی علاوه بر مکه، برای "توسعه" مدینه منوره  به‌ویژه مسجد پیامبر اعظم (ص) و آرامگاه مطهر ایشان نیز برنامه دارند.
خانه ای که روزی متعلق به خدیجه همسر پیامبر اعظم (ص) بود نیز بخشی از دستشویی عمومی حجاج شده است.
شهرهای مقدس مكه و مدينه در سال 1924 زیر سلطه آل سعود قرار گرفتند. از آن زمان اين دو شهر تاريخي به صورت برنامه ریزی شده از سوی وهابیت در معرض تخريب قرار گرفته اند.
آل سعود از وهابيت به عنوان ايدئولوژي استفاده كرده و با مطرح کردن بهانه هایی مجوز تخریب را صادر می کند؛ حتي زماني كه مسئله به آثار دوران پیامبر اسلام (ص) مربوط باشد، آن را با ادعای نوسازی و طرح توسعه توجیه می کند.

پربیننده ترین خبرها