رییس جمهوری که با آداب دیپلماتیک بیگانه است

رییس جمهوری که با آداب دیپلماتیک بیگانه است
شنبه 28 بهمن 1391 - 16:54

یک روزنامه مصری از طرح دفتر ریاست جمهوری این کشور برای به کارگیری کارشناسان غربی به منظور آموزش آداب دیپلماتیک به مقامات مصری، از جمله رئیس جمهوری این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه الیوم السابع مصر نوشت: بر اساس این طرح تلاش می شود با جذب کارشناسانی خبره از غرب به محمد مرسی رئیس جمهوری کشور و برخی از کارکنان عالی دفتر ریاست جمهوری، شیوه برخورد دیپلماتیک به ویژه نحوه برخورد با روسای دیگر کشورها از جمله کشورهای غربی آموزش داده شود.
این طرح زمانی در دست بررسی قرار گرفت که مشخص شد رئیس جمهوری مصر در سخن گفتن به زبان انگلیسی و آلمانی مشکل دارد و بسیاری از اصول بین المللی تشریفات سیاسی را که سران کشورها باید مراعات کنند بلد نیست.
منابع وابسته به دفتر ریاست جمهوری مصر خبر دادند که دفتر ریاست جمهوری تاکنون با برخی از سازمان های غربی متخصص در امور تشریفات و رفتارهای سیاسی به ویژه با موسساتی از لندن و واشنگتن تماس هایی بر قرار کرده است تا از کارشناسان آنها برای آموزش اصول و فنون دیپلماتیک به محمد مرسی بهره بگیرد.
به نظر می رسد در آینده ای نزدیک کارشناسان مختلفی در امور تشریفات سیاسی با هدف آموختن آداب و رسوم سیاسی از نحوه برخورد و تعامل با روسای کشورها تا شیوه پوشش و حرکت، نحوه مصافحه با مردان و زنان و حتی شیوه پاسخگویی به سئوالات به محمد مرسی وارد مصر شوند.
یکی از تلاش های مرسی این است که زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسه را به خوبی صحبت کند. گفته می شود این طرح از خواسته های رئیس جمهوری مصر است تا کاستی های رفتار سیاسی او برطرف شود.
خطاها و لغزش های رییس جمهور در دیدارهای خارجی اش بیشتر نمایان است. پس از سفر اخیر مرسی به آلمان نوارهای ویدیویی مختلفی در سایت های اینترنتی منتشر شد که در آنها مشخص می شود رئیس جمهوری مصر از برخی قواعد ابتدایی عرف دیپلماتیک چون چگونگی راه رفتن در کنار سران کشورها یا چگونگی معرفی هیئت همراه هم آگاهی ندارد.
وی همچنین در یك نشست مطبوعاتی مشترک با انجلا مركل صدر اعظم آلمان، در برابر دوربین ها لحظاتی به ساعت مچی اش خیره شد؛ تصویری که واکنش های زیادی را به دنبال داشت. یكی از كاربران شبكه های اجتماعی در باره این اقدام مرسی نوشته بود: "باورکردنی نیست! هر بار كه به خارج سفر می كند، باید رسوایی به بار آورد. ظاهرا از ساعت جدیدش خیلی خوشش آمده، یا این كه خلبان به او گفته كه اگر به موقع نرسد، او را جا می گذارد و بدون او خواهد رفت!"
با توجه به تكرار این اشتباهات و تاثیر آنها بر وجهه رییس جمهور و نگرانی از تکرار موارد مشابه در آینده، به نظر می رسد كه نهاد ریاست جمهوری تصمیم گرفته برای او جلسات متعددی در زمینه آموزش آداب دیپلماتیک و رعایت پروتكل ها در برخورد با رؤسای جمهور و شخصیت های بین المللی برگزار کند.
به نوشتۀ روزنامۀ "الیوم السابع"، این جلسات آموزشی برای آشنا كردن محمد مرسی و تیم همراه وی با آداب و رسوم دیپلماتیک حاكم بر روابط بین المللی برگزار خواهد شد، تا اصول و آدابی كه روسای جمهور كشورها و یا پادشاهان و مقامات باید هنگام دیدار با یکدیگر رعایت کنند، به وی آموزش داده شود. در این کلاس ها همچنین به اشتباهات رایجی كه معمولا در دیدارهای بین المللی پیش می آید؛ و چگونگی برخورد با آنها نیز پرداخته خواهد شد.
مرسی از همان ابتدا و از زمان اعلام نامزدی اش برای انتخابات مصر در سال گذشته، مایه تمسخر شده بود و به وی "زاپاس" لقب داده بودند، چرا كه اخوان المسلمین ناچار شد وی را به جای نامزد اصلی (خیرت شاطر) كه از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری منع شد، معرفی كند.
اما عملكرد مرسی هم به طور غیرمستقیم موجب شد تا چهره اش این گونه در میان ملت مصر جا بیفتد. او چندین بار اشتباهات كشنده ای مرتکب شد، تا جایی که حتی گذشته شغلی وی مورد شك و تردید قرار گرفت. اخیرا برخی مخالفان به دو نوار صوتی از وی قبل از پیروزی اش در انتخابات اشاره كردند كه مرسی در یكی از آنها می گوید: «مدتی به عنوان مشاور سازمان امریكایی ناسا در بخش موتور سفینه های فضایی فعالیت كردم»، اما در نوار دوم در یک شبكه دینی می گوید: «من نگفتم كه در ناسا كار می كردم و در زندگینامه من نشانه ای نیست كه این امر را اثبات كند. اما در موضوعات مربوط به فضاپیماهای امریكا تحقیق و پژوهش كردم كه مورد توجه ناسا بود و این پژوهش ها فوایدی برای ناسا داشت».
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها