بانك جهاني: وضعيت كارگران عربستاني بغرنج است

بانك جهاني: وضعيت كارگران عربستاني بغرنج است
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 19:56

العالم - بر اساس تحقيق جديد بانك جهاني و وزارت اقتصاد و برنامه ريزي عربستان، كارگران بخش خصوصي اين كشور در مقايسه با ساير كشورهاي حوزه خليج فارس و اروپا، كمترين دستمزد را دريافت مي كنند.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، نتايج اين تحقيق كه در روزنامه "الاقتصاديه" منتشر شده است نشان مي دهد ميانگين حقوق ماهيانه يك كارگر عربستاني 6 هزار و 400 ريال سعودی ، ميانگين حقوق يك كارگر در كشورهاي حوزه خليج فارس15 هزار و 200 ريال و در كشورهاي اروپايي 23 هزار و 600  ريال است.
"احمد الحويدان" معاون وزارت كار عربستان درباره نتايج اين تحقيق در زمينه دستمزد كارگران گفت: "ما اين واقعيت را قبول داريم و ترديدي نيست كه با مشكل دستمزد مواجه هستيم".
در اين تحقيق آمده است كه ميانگين حقوق كارگران زن عربستاني 3 هزار و 900 ريال، كارگران زن كشورهاي حاشيه خليج فارس 8هزار و 700 ريال و زنان كارگر اروپايي 15 هزار ريال است و اين امر باعث شده است كه زنان عربستاني در بازار كار داخلي فرصت هاي شغلي بيشتري در مقايسه با مردان داشته باشند.
"عبدالوهاب ابو داهش" مشاور اقتصادي عربستاني نيز در اين زمينه گفت: ميزان حقوق و دستمزد در این کشور  بسيار پايين و تنها 7% از توليد ناخالص داخلي را تشكيل مي دهد.
خاطرنشان مي شود كارگر عربستاني در حالي با چنين شرايط دشوار معيشتي مواجه است كه خاندان حاكم آل سعود در نهايت رفاه و تجمل زندگي مي كنند و با وجود اعتراض های مردمي در مناطق  مختلف كشور عليه آثار مفاسد و توزيع ناعادلانه ثروت و سرانه درآمد ملي، هنوز در اين خصوص تجديد نظر نشده است.
"مجتهد" يكي از كاربران معروف شبكه هاي اجتماعي كه هر از گاهي رويدادهاي پشت پرده در عربستان را افشا مي كند، اين بار فاش كرد كه عبدالعزيز بن فهد همچنان براي خوش گذراني، هتل ها، خودروها، سينما و هواپيماهاي مجلل را با هزينه هاي فراتر از 5 ميليون دلار در روز اجاره مي كند.
در اين تحقيق آمده است كه سالانه تنها 10 درصد از فرصت هاي شغلي كشور نصيب عربستاني ها مي شود درحالی که در بخش خصوصي این کشور سالانه 200هزار فرصت شغلي ايجاد مي شود و تنها 20 هزار شغل آن به عربستاني ها اختصاص مي يابد.
از سوي ديگر اين بار سرنخ هايي از فساد در دانشگاه الجوف عربستان به دست آمده است و دكتر اسماعيل البشري رئيس اين دانشگاه در حضور كاركنان آن فاش كرد كه مشاغل سوري كه وجود خارجي ندارد، كشف گرديده كه سال ها دستمزد آن در مسير هاي ديگري هزينه شده است.
نتايج اين بررسي نشان مي دهد كه  تنها  36%  بیکاران در عربستان موفق به يافتن فرصت شغلي مي شوند اين درحالي است كه 80% جويندگان كار كه سن آنها بين 20تا 34 سال است، موفق به يافتن شغل نمي شوند .
روزنامه الاقتصاديه عربستان پيشتر راز سيطره خانواده هاي معروف به نام هاي تجاري، بر كرسي هاي شوراي اداري شركت هاي فعال در بورس عربستان را كه تعداد آن بالغ بر 900 كرسي از مجموع هزار و 310 كرسي است، فاش كرد.
نتايج تحقيق جديد بانك جهاني بيانگر آن است كه سالانه حدود 400 هزار  مرد و زن وارد بازار كار عربستان و تنها 70 هزار نفر بازنشست مي شوند كه اين دو رقم هيچ تناسبي با هم ندارد.
"فادي العجاجي" محقق و نويسنده اقتصادي در عربستان رقم بالاي كارگران خارجي در اين كشور را كه معادل  30% از 9 ميليون كارگر عربستاني اعلام كرد، كه اين رقم كارگر بيگانه مي تواند هر اقتصادي را متزلزل سازد.
به عقيده كارشناسان، خطر كارگران خارجي در عربستان به پيامدهاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي محدود نمي شود بلكه اين امر موجب بروز نوعي فساد مالي در جامعه  مي شود و اعضاي خاندان حاكم با تباني با شركت هاي ذيربط  و مراكز صدور رواديد، مبالغ كلاني از اين طريق به خود اختصاص مي دهند و از آنجايي كه فعالان اين عرصه شاهزادگان هستند، كسي نمي تواند در اين خصوص سخن بگويد.
به گفته "فادي العجاجي" شمار كارگران خارجي كه سال 2011 وارد عربستاني شدند، از مرز يك ميليون نفر هم گذشت و در سال 2012 به دو ميليون نفر رسيد.
تحقيق جديد بانك جهاني، پيش بيني مي كند كه ميانگين بيكاري در سال 2020 به 23% در ميان مردان و 67% در ميان زنان جامعه عربستان برسد.
فادي العجاجي گفت: در 5 سال آينده شمار زيادي دانشجوي عربستاني در دانشگاه هاي داخل و خارج كشور فارغ التحصيل خواهند شد بدون اين كه زمينه اشتغالي براي آنها كه بالغ بر 200هزار نفر خواهند بود، فراهم كرده باشيم.
گفته مي شود كه عربستان بارها شاهد اعتراض های فارغ التحصيلان بيكار دانشگاه ها بوده است و بيش از هزار نفر از فارغ التحصيلان دانشكده هاي پزشكي جوياي كار وضعيت خود را براي بررسي به ديوان دادخواهي كشور فرستاده اند و عليه وزارتخانه هاي بهداشت و خدمات مدني شكايت كرده اند.

پربیننده ترین خبرها