وقتی فرانسه متحد دیرین و راهبردی را از دست می دهد

نگرانی پاریس از گسست اطلاعاتی با دمشق

نگرانی پاریس از گسست اطلاعاتی با دمشق
سه شنبه 1 اسفند 1391 - 08:03

«اطلاعاتي كه سوري‌ها به ما دادند باعث شد تا جان هزاران شهروند فرانسوي نجات پيدا كند، آن زمان اين سازمان اطلاعات سوريه بود كه رد و نشان گروه‌هاي تروريستي فعال در فرانسه را در اختيار ما مي‌گذاشت تا با دستگيري به موقع آنها از انفجار ده‌ها بمب در شهرهاي مختلف كشور جلوگيري كنيم، اما اكنون آنها ارتباطشان را با ما قطع كرده‌اند.»

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اين بخشي از اظهارات افسران ارشد سازمان اطلاعات فرانسه است كه اين روزها درگير پرونده‌هاي مختلف گروه‌هاي تروريستي فعال در خاك خود شده‌اند اما همه سرنخ‌ها را از دست داده‌اند، آنها از اينكه دولت قبلي و فعلي فرانسه با رفتار خود در قبال سوريه باعث از بين رفتن همكاري‌هاي اطلاعاتي ميان دو كشور شده به شدت انتقاد مي‌كنند.
به گزارش منابع خبري اردني، در طول يك ماه گذشته فرانسوي‌ها بارها از طريق مقامات اين كشور قصد برقراري تماس دوباره با دمشق را داشته‌اند اما هر بار مقامات سوري به اين درخواست‌ها پاسخ نداده است و فرانسوي‌ها دست خالي به پاريس بازگشته‌اند و خود را آماده شنيدن صداي انفجار در برخي از شهرهاي اين كشور از جمله پاريس مي‌كنند بدون آنكه كاري از دستشان بر بيايد.
ماجرا از آنجا آغاز شد كه اواخر تابستان گذشته يكي از مقامات امنيتي سوري با سفر به اردن پرونده سنگيني كه شامل اعترافات برخي از سران گروه‌ تروريستي جبهه النصره بود را در اختيار مقامات اين كشور قرار دادند. در اين پرونده نام و اماكن اقامت برخي از طرف‌هاي اردني جبهه النصره قرار داشت كه بلافاصله دستگير شدند و مقادير زيادي سلاح، مهمات و مواد انفجاري به همراه نقشه‌هاي انفجار برخي مراكز دولتي و امنيتي به دست آمد.
اردني‌ها كه به صحت اطلاعات مندرج در اين پرونده پي برده بودند، بلافاصله بخش‌هايي از آن را در اختيار سازمان اطلاعات فرانسه قرار دادند كه مربوط به اين كشور بود، در اين بخش تنها آمده بود كه « گروه تروريستي مذبور علاوه بر دمشق، بر آن بوده تا در امان، بيروت، بغداد، پاريس و برخي از شهرهاي اروپايي اقداماتي مانند بمب‌گذاري داشته باشد و افرادي كه بايد اين اقدامات را انجام دهند، در اين كشورها حضور دارند.
فرانسوي‌ها وقتي به صحت اين اطلاعات پي بردند كه در عراق نيز دولت اين كشور در چند حمله دقيق، موفق به دستگيري برخي از سران گروه‌هاي مسلح نزديك به القاعده و همچنين فرمانده ارتش آزاد شاخه عراق شد، پس از يان ماجرا بود كه تلاش‌هاي پاريس براي نزديك شدن به دمشق چند برابر شد اما آنچه كه از دمشق شنيد، تنها سكوت بود.
افسران اطلاعاتي فرانسه كه اطلاعات خود را به يكي از مجلات اين كشور داده‌اند، تاكيد مي‌كنند در سال‌هاي گذشته روابط نزديكي ميان ما و همتايان سوري وجود داشت و ما به خاطر اطلاعاتي كه طرف سوري به ما داد و منجر به كشف چند شبكه تروريستي شد، نامه‌اي رسمي نوشته و بنام از مسولان امنيتي اين كشور تشكر كرديم، افرادي كه اكنون توسط خود ما در ليست تحريم‌هاي اتحاديه اروپا قرار گرفته‌اند ممكن است اين هفته نيز تحريم‌ها عليه آنها تشديد شود؛ افرادي مانند حافظ مخلوف كه در صدر ليست تشكر قرار داشتند.
اين افراد با مورد تمسخر قرار دادن سياسيون حاكم بر كشور خود تاكيد مي‌كنند در حالي كه ما از ورود افسران اطلاعاتي سوري به فرانسه جلوگيري مي‌كنيم، تروريست‌ها را به پاريس راه مي‌دهيم و براي آنها سلاح، پول و امكانات مي‌فرستيم تا عليه خودمان استفاده كنند.
حال بايد ديد كه سازمان اطلاعات فرانسه كه سال گذشته ميلادي موفق شده بود با تكيه بر دوستان باقي مانده خود در دمشق برخي از اعضاي اطلاعات ارتش فرانسه را از محله باباعمرو خارج كند و به سلامت به پاريس بازگرداند، اكنون توان آن را دارد كه بار ديگر با همان افراد ارتباط دوباره‌اي برقرار كنند يا نه!!

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها