فروش 200میلیون دلاری سلاح اسرائیلی به ترکیه

فروش 200میلیون دلاری سلاح اسرائیلی به ترکیه
سه شنبه 1 اسفند 1391 - 09:35

رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی حساسی به بهای 200 میلیون دلار به ترکیه تحویل داده تا ارتش این کشور از آنها در هواپیماهای تجسسی نظامی استفاده کند

رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر  دستگاهها و تجهیزات الکترونیکی حساسی به بهای 200 میلیون دلار به ترکیه تحویل داده تا ارتش این کشور از آنها در هواپیماهای نظارتی نظامی استفاده  کند .
گفتنی است در اختیار داشتن این دستگاهها و تجهیزات توسط  ترکیه اقدام مهمی در بروزرسانی توان دفاعی این کشور است که سطح توان تاکتیکی و مبارزاتی نیروهای مسلح این کشور را افزایش می دهد.
سخنگوی وزارت دفاع رژیم صهیونیستی با تاکید بر این خبر، ابراز امیدواری کرد  این اقدام ، سرآغازی برای بهبود همه روابط دو جانبه کشورها باشد .
منابع نزدیک به وزارت دفاع اسرائیل اعلام داشتند این اقدام اسرائیل از جمله مباحثی بود که در سفراخیر ایهود باراک وزیر دفاع  به واشنگتن که دو روز پیش به پایان رسید، بررسی شد.
گفتنی است  قرارداد فروش این تجهیزات  بیش از چهار سال پیش  بین دو وزراتخانه دفاع اسرائیل و ترکیه و شرکت بویینگ امریکا بسته شد.
بر اساس توافقنامه مذکور، این شرکت آمریکایی درخواست تحویل تجهیزات را داد  تا بر روی چهار فروند هواپیمای بویینگ 737  و یک اسکادران ازهواپیمای آواکس فروخته  شده به ترکیه نصب شود  و قرار بود اسرائیل این دستگاهها را  اواسط سال 2011 تحویل دهد.
اما درهمین اثنا و در پی حمله اسرائیل به نوار غزه در سال 2008 - 2009  روابط ترکیه و اسرائیل بحرانی شد.
و این روابط در پی  اعزام  ناوگان آزادی ترکیه برای شکستن محاصره نوار غزه و واکنش اسرائیل به کشتی های ناوگان و کشته شدن نه تن از فعالان  ترک در طی حمله به کشتی مرمره در ماه مه 2010 بیش از پیش بحرانی شد.
در همین حال رژیم صهیونیستی  نیز به بهانه نزدیک شدن ترکیه به ایران و حمایت از جنبش فلسطینی حماس تصمیم گرفت تا اجرای این قرارداد را ادامه ندهد.
اما اقدام رژیم صهیونیستی  شریک امریکایی خود در این قرارداد را ناراحت کرد و در پی آن وزارت دفاع امریکا از ین رژیم  خواست تا  دستگاهها را تحویل دهد.
در همین حال  مذاکرات محرمانه اسرائیل و ترکیه برای رفع اختلافات آغاز شد و تاکنون ادامه دارد و به دلیل نقش ترکیه در بحران سوریه روند مثبتی داشته است.
آمریکا با این عنوان  که ترکیه و اسرائیل دو هم پیمان نزدیک هستند  برای به ثمر نشاندن این مذاکرات تلاش می کند.
اما نزدیکان به نخست وزیررژیم صهیونیستی  معتقدند این مذاکرات فقط پس از تشکیل دولت جدید اسرائیل به ثمرخواهد نشست یعنی زمانی که ایگدور لیبرمان وزیر خارجه سابق که مانعی برای حل اختلافات تل آویو و آنکارا به شمار می رود ، دیگر در این  پست نباشد.
زیرا وی  با شرط ترکیه مبنی بر عذرخواهی اسرائیل از کشتن فعالان ترک در مرمره  مخالف است  واین مانعی اصلی در برابر آشتی میان رژیم صهیونیستی و ترکیه است.
 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها