با سفر عبدالله دوم به مسکو صورت گرفت

بادها در اردن به نفع سوریه وزیدن گرفت

بادها در اردن به نفع سوریه وزیدن گرفت
چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 21:08

سفر عبدالله دوم پادشاه اردن به مسکو و پس از آن به ترکیه، تحولی دراماتیک و نوعی دگرگونی در موضع سیاسی اردن نسبت به پرونده سوریه تلقی می شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبر منتشره از سوی خبرگزاری مسکو درباره گفت وگوی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با شاه اردن درباره پرونده هایی مانند همکاری دفاعی و صنایع اسلحه سازی می باشد.     
با توجه به همکاری استراتژیک و نظامی اردن با آمریکا، می توان این موضوع را موافقت ضمنی آمریکا با همسوشدن امان با دیدگاه مسکو در قبال سناریوی سوریه تلقی کرد.
از همه جالب تر، ملاقات بدون مترجم پوتین و عبدالله پشت درهای بسته بود، اما نتایج آن به زودی در مرزهای اردن و سوریه مشخص خواهد شد.
در این سفر، اوضاع سرمایه گذاری و اقتصادی اردن و همکاری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت که نشان می دهد پوتین آمادگی خود را برای کمک به امان اعلام داشته است.  
پیتر میلیت سفیر انگلیس در امان گرچه در ظاهر نسبت به آینده اوضاع سیاسی و اقتصادی منطقه به ویژه اردن ابراز نگرانی نمود اما به فعالان مدنی اردن گفت که این فرصت بسیار خوبی برای اصلاحات در کشور است که به خاطر موضوع سوریه، کند شده است.  
به گفته دیپلمات های غربی در امان، توافقاتی درباره کنار رفتن جبهه النصره و القاعده حاصل شده و گفت وگوهایی درباره حل موضوع آوارگان در ترکیه، لبنان و اردن اما بدون در نظر گرفتن موضوع سرنگونی نظام بشار اسد رییس جمهور سوریه انجام شده است.
این موارد باعث قرارگرفتن امان پشت میز مذاکره با روسیه شد چه اینکه اردن طرف اساسی در پرونده آوارگان است و از ابتدا بر انتقال مسالمت آمیز قدرت در دمشق تاکید نمود.   
هر چند این دیدار، نگرانی ضمنی قطر را در پی داشت اما با مخالفت سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان مواجه نشد که پیشتر با اردنی ها گفت وگو کرده بود و تقریباً دیدگاه های آنها را در مورد سوریه می دانست.
به نوشته روزنامه القدس العربی، پیشتر فیلم هایی از تانکرهای اردنی پخش شد که گازوییل را در انبارهای ارتش سوریه تخلیه کرده و به آنها غذا و آب آشامیدنی سالم دادند.  
این در حالی است که اردن و سوریه در توافق به منظور تشکیل کمیته ای برای تضمین بازگشت شهروندان سوریه به وطن که به اجبار مهاجرت کرده اند، با یکدیگر مذاکره می کنند.     
از سوی دیگر گویا ریاض حجاب نخست وزیر سابق و فراری سوریه، به سایر شخصیته ای معارض گفته که پس از این دیدار، ناصر جوده وزیر خارجه اردن به تلفنهایش پاسخ نمی دهد.
وی همچنین گفته که عرب ها، ملت سوریه را خوار کردند، این در حالی است که اخباری منتشر شده که حاکیست سلفی های اردن در حال برنامه ریزی برای نوعی کودتا علیه جریان سلفی و جهادی در سوریه هستند چه اینکه گفته شده امان و دمشق از دو ماه قبل در حال همکاری اطلاعاتی با یکدیگر هستند. 
نکته دیگر آنکه، در حالی که انقلاب سوریه در میان اردنی ها به ویژه در میان جماعت اخوان المسلمین پی در پی ضربه می خورد، ژنرال بهجت سلیمان سفیر سوریه در امان بیش از سایر مدعوین در جشن سفارت ایران در امان وقتش را سپری کرد که نشان دهنده موقعیت مناسب سوریه در اردن است.
سفر شاه اردن به مسکو بدون شک دستاوردهای بسیاری داشت تا آنجا که شورشیان مسلح برای تحت تاثیر قرار دادن آن در حال رایزنی با متحدان قطری و ترک خود هستند تا در صورت امکان از فشار وارده به خود از طرف امان بکاهند.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها