نخست وزیر جدید تونس امروز معرفی می شود

نخست وزیر جدید تونس امروز معرفی می شود
جمعه 4 اسفند 1391 - 12:40

العالم، تونس - در پی توافق حزب "النهضه" تونس (به عنوان اکثریت پارلمانی) با احزاب دیگر، انتظار می رود امروز جمعه نخست وزیر جدید این کشور معرفی شود.

"بشير النفزي" نماينده حزب "كنگره براي جمهوريت" در تونس، در این باره به شبكه خبري العالم گفت: گفت وگوها برای تعيين نخست وزير جديد سرعت گرفته و "منصف المرزوقی" رئیس جمهور در این خصوص با احزاب ائتلاف دولتی و همچنین مخالفان گفتگو کرده است.
النفزي با اشاره به این که حزب النهضه نخست وزير جدید را تعیین خواهد کرد، افزود: نخست وزیر باید مورد توافق دیگر طیف ها باشد، در غیر این صورت بحران در کشور ادامه خواهد داشت.
نماينده حزب "كنگره براي جمهوريت" با تاکید بر این که نخست وزیر جدید، شخصی غیر از "حمادی الجبالی" نخست وزیر مستعفی خواهد بود، تصریح کرد: هیچ خللی در روند اداره کشور به وجود نخواهد آمد و دولت الجبالی تا روی کار آمدن نخست وزیر جدید، وظایفش را انجام خواهد داد.
بشیر الفنزی با ابراز امیدواری از این که نخست وزیر امروز جمعه معرفی شود، تاكيد كرد که اوضاع تونس با دو هفته پیش قابل قياس نیست.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تشكيل يك "حكومت سياسي" مطرح است و به شرط اثر داشتن وزرای فن سالار در دولت آتی، تشکیل چنین دولتی تنها یک مرحله گذرای سیاسی خواهد بود.
در پی تشدید تنش ها و اختلافات احزاب در مصر پس از ترور "شکری بلعید" سیاستمدار برجسته مخالف و نیز تشدید نارضایتی مردمی، حمادی الجبالی نخست وزیر تونس هفته گذشته از سمت خود استعفا کرد. وی پیش از این پیشنهاد تشکیل دولت فن سالار (تکنوکرات) برای اداره امور کشور تا زمان انتخابات را ارائه کرده بود که با مخالفت دیگر احزاب مواجه شد.
در پی استعفای نخست وزیر، منصف المرزوقی رئیس جمهور تونس با راشد الغنوشی، رئیس جنبش اسلامی النهضه و دیگر سران احزاب دیدار کرد.
بر مبنای قانون اساسی موقت تونس، راشد الغنوشی در مقام رهبر حزب دارای اکثریت در پارلمان، باید نامزد نخست وزیری را به رئیس جمهور معرفی کند. سپس با تایید رئیس جمهور، نامزد جدید رسما جانشین حمادی الجبالی خواهد شد.
رئیس جنبش النهضه پس از دیدار با المرزوقی، گفته بود: کشور تونس به "دولتی ائتلافی" نیاز دارد که اکثر احزاب و افراد "فن سالار" در آن مشارکت داشته باشند.
21-18:0

پربیننده ترین خبرها