از عذرخواهی الجبالی تا نامزدی وزیر کشور

النهضه تونس، همه قدرت را یک جا می‌خواهد

النهضه تونس، همه قدرت را یک جا می‌خواهد
جمعه 4 اسفند 1391 - 16:45

پس از آنکه حمادی الجبالی نخست‌وزیر تونس نتوانست دولتی تکنوکرات را در سطح همه گروه‌های سیاسی این کشور تشکیل دهد، حزب النضهه اعلام کرد یکی دیگر از اعضای خود را نامزد تشکیل دولت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، معاذ الغنوشی فرزند راشد الغنوشی رهبر حزب حاکم النهضه تونس لحظاتی پیش اعلام کرد، این حزب «علی العریض» وزیر کشور را نامزد خود برای نخست وزیری انتخاب کرد.
وی تاکید کرد که « العریض نامزد رسمی حزب النهضه برای تصدی پست نخست وزیری است.»
نخست وزیر مستعفی تونس از اینکه نتوانست طرح خود را برای تشکیل دولت فن سالار غیر حزبی در کشور عملی کند از مردم کشورش عذرخواهی کرد.
حمادی الجبالی در گفت‌وگویی تلویزیونی خطاب به مردم تونس گفته بود: ‌«به دلیل اینکه در تحقق آرزوهایم ناکام بودم و در مسئولیتم در برابر ملت کوتاهی کردم، از مردم کشورم عذرخواهی می کنم و از همه آنانی که چه به طور مستقیم یا غیر مستقیم در دوران حکومت من مورد ظلم قرار گرفتند طلب عفو می کنم.»
وی در ادامه تمامی گروه‌های سیاسی اعم از موافقان و مخالفان دولت و جمعیت‌های مدنی و صنفی را مسئول این شکست دانست و گفت:«رسانه‌ها باید شیوه‌هایی را که می‌توان به ریختن بنزین بر روی آتش تعبیر کرد، متوقف کنند.»
جبالی درباره دعوت مجدد جنبش النهضه از او برای نخست وزیری گفت:‌« معتقدم در ماموریت جدید نیز فرصتی برای موفقیت در پیش نخواهد بود.»
گفتنی است که حزب النهضه که خود را پیروز انتخابات گذشته می‌داند، همه قدرت در تونس را یک جا می‌خواهد و حاضر نیست که دیگر گروه‌های سیاسی را در اداره کشور سهیم کند. منابع خبری عرب الجبالی را فردی هشیار می‌دانند که با آینده‌نگری از نخست‌وزیری دولت النهضه پرهیز کرد و آینده سیاسی خود را نابود نکرد.
به باور آنها، الجبالی با درک این مهم که در انتخابات آینده النهضه بازنده بزرگ خواهد بود و مردم اقبال کمتری به آن خواهند داشت، از عنوان نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد.
 

پربیننده ترین خبرها