زنان عربستانی، قربانی خشونتهای خانوادگی

زنان عربستانی، قربانی خشونتهای خانوادگی
يکشنبه 6 اسفند 1391 - 12:56

تحقیقات جدید در عربستان نشان می دهد، بیش از یک سوم از زنان عربستانی در معرض خشونتهای خانوادگی قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خانم " لطیفه عبداللطیف " استاد جامعه شناسی در دانشگاه  "ملک سعود" با ارائه پژوهشی درباره خشونت علیه زنان عربستانی گفت: نیمی از زنان مورد مطالعه که تحت پوشش برنامه تأمین اجتماعی قرار دارند و همچنین یک سوم زنان جامعه در معرض خشونتهای خانوادگی قرار دارند.
وی افزود: بالاترین آمار ضرب و شتم زنان در ابتدا توسط همسران سپس پدران و برادران  انجام می شود اما اعمال خشونت توسط پسران در پایین ترین سطح قرار دارد.
عبداللطیف خاطرنشان کرد: ضرب و شتم زنان در خانواده با دست بالاترین میانگین را دارد که  استفاده از چوب و سپس کفش در مراحل بعدی است اما استفاده از ابزار برنده در ضرب و شتم  کمترین نسبت را دارد.
این پژوهش بیانگر آن است که در ضرب و شتم زنان، تفاوت زیادی میان رفتار تحصیل کردگان و بیسوادان وجود ندارد ، اما خشونت بادیه نشنیان با همسران خود در مقایسه با روستائیان و شهرنشنیان بسیار کمتراست.
بر اساس این پژوهش، خشونت جسمی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده، و  محرومیت مالی ، خشونت لفظی و خشونت روحی و روانی در مراحل بعد قرار دارد.
این استاد دانشگاه در گفت و گو با روزنامه سعودی " المدینه "  گفت: 5. 51 در صد از زنان  تسلیم اوامر مردان هستند و2/48 درصد از زنان نیز با وجود تحمل رنج و مشکلات مراجعه به دادگاهها، پس از گذراندن یک دوره طولانی به هیچ یک از حقوق قانونی خود دست نمی یابند.
در این پژوهش "ضعف ایمان ، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی ، تمایل برتسلط یافتن بر زنان ، بیماریهای روحی ، ناتوانی مالی ناشی از بیکاری و پایین بودن درامد و فقر" از دلایل بروز خشونتهای خانوادگی عنوان شده است و زنان نیز به دلیل  ترس از نگاه توهین آمیز جامعه به زنان مطلقه و ترس  از منحرف شدن  فرزندان،  خشونت همسران و تضییع حقوق خود را تحمل می کنند.

پربیننده ترین خبرها